×

به اشتراک بگذارید

  • کمد دیواری نئوکلاسیک

سال‌ها قبل افراد وسایل و لباس‌های خود را درون صندوقچه‌های چوبی نگهداری می‌کردند. امروزه در کمتر خانه‌ای اثری از گنجه‌ها و صندوقچه‌هایی نگهداری لباس است. تولید انواع مختلفی از کمد لباس چوبی، فضای زیادی برای نگهداری لباس‌ها و سایر وسایل در اختیار مردم گذاشته است. یکی از کاربردی‌ترین کمدها،کمد دیواری است.

کمد دیواری در مقایسه با سایر انواع کمدهای دیواری فضای بیشتری را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به همین دلیل است که در طراحی هر منزل و کاشانه‌ای بخشی به عنوان فضای کمد دیواری در نظر گرفته می‌شود. کمدهای دیواری در شکل‌ها و مدل‌های بسیار زیادی تولید می‌شود یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کمد دیواری، کمد دیواری نئوکلاسیک است. کمد دیواری نئوکلاسیک را می‌توان تلفیقی از مدل‌های کلاسیک و مدرن دانست.

اگر شما نیز به دنبال یک کمد دیواری بسیار شیک هستید و می‌خواهید ضمن استفاده حداکثری از فضای موجود، جلوه زیبایی هم به دکوراسیون داخلی خانه خود بدهید، مطمئن باشید که کمد دیواری نئوکلاسیک انتخاب هوشمندانه‌ای است که مطمئناً رضایت شما را جلب خواهد کرد.

در این نوشتار قصد داریم به بررسی کمد دیواری نئوکلاسیک بپردازیم و هر آنچه را که در مورد آن لازم است را توضیح خواهیم داد.

نئوکلاسیک چیست؟

پیش از این که در مورد کمد دیواری نئوکلاسیک صحبت کنیم؛ لازم است با خود نئوکلاسیک آشنا شویم. ممکن است شما با سبک کلاسیک و یا سبک مدرن آشنایی داشته باشید اما با شنیدن عبارت کمد دیواری نئوکلاسیک از خود سؤال کنید نئوکلاسیک چیست؟

در طراحی به سبک کلاسیک استفاده از نقوش برجسته، خطوط منحنی و شلوغ و نقش و نگاره‌ای باشکوه بسیار رایج است. سبک کلاسیک سبکی است که به شکوه و شلوغی معروف است. این شلوغی ممکن است برای بسیاری از افراد خوشایند نباشد.

سبک نئوکلاسیک چیزی مابین سبک مدرن و سبک کلاسیک است. در این سبک خبری از زرق و برق‌های سبک کلاسیک نیست. در طراحی‌های به سبک نئوکلاسیک علیرغم استفاده از خطور منحنی و زاویه‌دار، خطوط شکسته و نامتقارن هم استفاده می‌شود و از زرق‌ و برق‌های سبک کلاسیک کمتر استفاده می‌کنند.

در این سبک از رنگ‌های خنثی مانند سفید؛ بژ و شنی برای رنگ‌های پس زمینه استفاده زیادی می‌شود. به این ترتیب بقیه وسایلی که عموماً از رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، سبز و یشمی هستند بیشتر جلوه پیدا می‌کنند. در ای سبک طراح می‌تواند در مقایسه یا سبک کلاسیک از رنگ‌های بیشتر استفاده کند به همین دلیل است که در طرح‌های سبک نئوکلاسیک می‌توان رنگ‌های مدرنی مانند قارچی، صدفی و حتی لاجوردی را هم مشاهده کرد.

کمد دیواری نئوکلاسیک و ویژگی های آن

کمدهای دیواری نئوکلاسیک را می‌توان نسل جدید و تازه‌ای از انواع کمدهای دیواری دانست. این کمدها در مقایسه با کمدهای کلاسیک کمی ساده‌تر بوده و رنگ‌های متنوع‌تری هم در آن‌ها استفاده شده است. در واقع کمد دیواری نئوکلاسیک هم ویژگی‌های کمد دیواری کلاسیک را دارد و هم به صورت مدرن‌تری طراحی شده است. کمد دیواری نئوکلاسیک در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی طراحی می‌شوند.

طراحی کمد نئوکلاسیک

همانطور که در مقدمه توضیح داده شد در طراحی کمد نئوکلاسیک تلاش شده است که از هر دو سبک کلاسیک و مدرن استفاده شود. به همین دلیل طراحی کمد نئوکلاسیک ویژگی‌هایی دارد که آن را در مقایسه با سیار کمدهای دیواری متمایز می‌کند. سبک طراحی و حتی نوع متریال و موادی که در طراحی کمد نئوکلاسیک استفاده می‌شود در مقایسه با طراحی‌های دیگر کمد دیواری متفاوت است. امروزه طراحی کمد نئوکلاسیک یکی از محبوب‌ترین سبک‌هایی است که در طراحی‌های کمد دیواری استفاده می‌شود. سبک نئوکلاسیک را می‌توان همان سبک مینیمال در نظر گرفت.

سبک مینیمال minimal از واژه لاتینی گرفته شده است و در لغت به معنی حداقل است. به این معنی که در این سبک از حداقل‌های ملزومات طراحی استفاده می‌شود.

سبک مینیمال سبکی است که ساده بوده و از زرق و برق‌های سبک کلاسیک اثری در آن مشاهده نمی‌شود. در واقع در سبک مینیمالیسم هنرمند اثر یا طرح هنری خود را به ساده‌ترین شکل ممکن و با حداقل جزییات و ویژگی‌ها به وجود میاورد. طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک نیز بر مبنای همین سبک است. اگرچه در مقایسه با سبک مدرن از خطوط منحنی و تقارن، استفاده بیشتری می‌کند. اما در طراحی کمد به سبک نئوکلاسیک تلاش می‌شود موارد غیرضروری به منظور ساده‌سازی طرح نهایی حذف شوند.


کمد دیواری نئوکلاسیک




طراحی کمد نئوکلاسیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

این سبک از طراحی کمد دیواری دارای ویژگی‌های خوبی است که سبب می‌گردد انتخاب مطمئنی برای بسیاری از افراد باشد که برای دکوراسیون داخلی منزل خود اهمیت زیادی قائل هستند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی کمد نئوکلاسیک موارد زیر هستند.

• هم‌زمان هر دو ویژگی سبک کلاسیک و مدرن را دارد

• طیف وسیعی از رنگ‌ها را می‌توان به منظور سفارشی سازی کمد دیواری نئوکلاسیک استفاده کرد.

• کمد نئوکلاسیک در مقایسه با کمد کلاسیک قیمت پایین‌تری دارد.

• کمد نئوکلاسیک با توجه به سبک طراحی خود انعطاف‌پذیری بیشتری دارد؛ به همین دلیل در طرح‌های بسیار متنوع و زیادی به صورت ژورنالی و به سلیقه مشتری قابل ساخت هستند.

• در طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک از متریالی استفاده می‌شود که مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد و در عین حال استحکام و طول عمر زیادی هم دارد.

نحوه ساخت کمد دیواری به سبک نئوکلاسیک

طراحی کد دیواری نئوکلاسیک، سبک منحصر به فرد خود را دارد. برای طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک از المان‌ها و ویژگی‌های هر دو سبک مدرن و کلاسیک استفاده می‌شود. استفاده از المان‌هایی مانند منبت‌کاری، برش‌های مشبک بر روی در کمد دیواری، استفاده از آیینه در پس زمینه طرح و ایجاد پل‌های شکست دار، همگی برخی از المان‌های سبک کلاسیک هستند که در طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک از آن‌ها استفاده می‌شود.

در طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک در صورتی که از طرح‌های مشبک استفاده شود، در پس زمینه آن‌ها از آینه‌کاری نیز استفاده می‌کنند. استفاده از آیینه علاوه بر اینکه طرح کمد دیواری نئوکلاسیک را بسیار جذاب می‌کند، نیاز شما به خرید یک آیینه را نیز منتفی می‌کند.

در طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک از المان‌های سبک مدرن نیز استفاده می‌شود. عدم استفاده از منبت‌کاری سنتی که عموماً به صورت سرستون، ستون و یا گل هستند و همچنین عدم وجود شکست‌های منحنی در طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک، اقتباس‌هایی از سبک مدرن هستند که در طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک به آن‌ها توجه شده است.

در طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک به جای استفاده از ام دی اف معمولی از ام دی اف های خام رنگ شده استفاده می‌کنند. علاوه بر این در طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک برخلاف  کمد دیواری مدرن از برخی ابزارها و طرح‌های ساده بر روی در کمدهای دیواری استفاده شده است. طراحی درهای کمدهای دیواری نئوکلاسیک شباهت زیادی به طراحی در کابینت‌های سبک نئوکلاسیک دارد.


انواع کمد دیواری نئوکلاسیک

کمد دیواری نئوکلاسیک را می‌توان از لحاظ مواد و یا اصطلاحاً متریال بکار رفته تقسیم‌بندی کرد. مشابه اغلب محصولات دکوراسیونی، انواع کمد دیواری نئوکلاسیک به دو دسته روکش چوبی و چوبی تقسیم‌بندی می‌شود.

انواع مختلفی از کمدهای دیواری با روش‌های متفاوت وجود دارد. برخی از آن‌ها را می‌توان به قرار زیر نام برد:

• کمد دیواری با چوب طبیعی

• کمد دیواری ام دی اف با روکش چوبی

• کمد با روکش PVC یا وکیوم

با توجه به کمبود و ارزشمند بودن منابع طبیعی چوب و ضرورت و اهمیت حفظ محیط زیست؛ به منظور جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان و مصرف بیش از اندازه چوب در بخش‌های مختلف صنعتی، تا جایی که ممکن است توصیه می‌شود در مصرف چوب صرفه‌جویی کرد. برای این منظور می‌توان در ساخت محصولات آرایشی به جای استفاده از چوب از محصولات جایگزینی مانند ام دی اف خام و یا پلی وود استفاده کرد. استفاده از مصنوعات چوبی علاوه بر اثرات مثبت زیست‌محیطی که دارد باعث کاهش هزینه نهایی تولید می‌شود.

کمد دیواری با روکش چوب

طراحی کمد دیواری با روکش طبیعی چوب، بسیار زیباتر از روکش ام دی اف است. شما می‌توانید از کمد دیواری تمام چوب استفاده کنید اما هزینه این کار ممکن است زیاد باشد، به همین دلیل برخی از افراد ترجیح می‌دهند از کمدهای ام دی اف که تنها روکش آن‌ها چوبی است، استفاده کنند.

در ساخت کمد دیواری چوبی از چوب درختان بلوط، گردو، ملچ و راش استفاده می‌شود. این در حالی است که در کمد دیواری روکش چوبی، بدنه اصلی کمد ام دی اف است و تنها روکش چوبی استفاده شده است. به همین دلیل همانطور که گفته شد، قیمت این کمدها در مقایسه با کمدهای تماماً چوبی بسیار کمتر است.

روکش چوبی می‌تواند جلوه بسیار زیبا و فاخری به کمد دیواری شما بدهد. روکش‌های چوبی رنگ‌پذیری بسیار خوبی دارند. روکش‌های چوبی عموماً از جنس چوب درختان راش، گردو و بلوط هستند.

کمد دیواری چوبی

کمد دیواری تماماً چوب بادوام‌ترین و شاید بهترین کمد دیواری است که عمر طولانی و استقامت بسیار زیادی دارد. کمد دیواری چوبی فرم پذیری و کیفیت بسیار بهتری در مقایسه با کمد دیواری ام دی اف دارد. به علت فرم پذیری ساده و کیفیت بالای کمد دیواری چوبی، طراحان محدودیتی در طراحی این نوع کمدهای دیواری ندارند. این کمدهای دیواری را می‌توان بر اساس سلیقه و سفارش کارفرما در هر طرح و نقشی ساخت. استفاده از متریال چوب و کیفیت بالای آن، باعث شده است که قیمت این نوع از کمدهای دیواری در مقایسه با کمد دیواری ام دی اف بالاتر باشد.

کمد دیواری چوبی مزایای زیادی دارد. بخشی از مهم‌ترین مزایای این نوع از کمدهای دیواری شامل موارد زیر است:

• کمد دیواری چوبی به علت رنگ‌پذیری بسیار مناسب چوب، در مدل‌ها و تنوع رنگی بسیار زیادی قابل تولید است.

• در مقایسه با سایر متریال کمدهای دیواری زیبایی و کیفیت بیشتری دارد.

• در مقایسه با کمدهای فلزی و شیشه‌ای وزن کمتر و طول عمر بیشتری دارد.

قیمت کمد دیواری نئوکلاسیک به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت کمد دیواری به عوامل زیادی بستگی دارد. ابعاد کمد دیواری، نوع رنگ و نوع روکش و یا متریالی که در ساخت کمد از آن استفاده می‌شود ، همگی در قیمت کمد دیواری تأثیرگذار است. البته قیمت کمد دیواری به عوامل دیگری هم بستگی دارد. هزینه نصب و اجرت ساخت دو تا دیگری عواملی تأثیرگذار در قیمت کمد دیواری هستند. از دیگر موارد تأثیرگذار در قیمت کمد دیواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نوع و مقدار رنگ مصرفی

• نوع و میزان چوب مصرفی

• نوع طراحی از نظر پرکار یا کم کار بودن

• هزینه ساخت و نصب کمد

برای کمد دیواری چه رنگی انتخاب کنیم؟

در واقع هیچ محدودیت خاصی برای اینکه برای کمد دیواری خود چه رنگی را انتخاب کنید وجود ندارد. این انتخاب کاملاً بستگی به سلیقه شخصی مشتری و فضایی است که قرار است کمد دیواری در آن نصب شود. در صورتی که در رنگ‌آمیزی کمد دیواری خود از رنگ‌های خنثی استفاده کنید، راحت‌تر می‌توانید کمد دیواری خود را با سایر بخش‌های منزل ست کنید. رنگ‌های طوسی، سفید و خاکستری رنگ‌ها خنثی هستند که شما می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب خود را انجام دهید. برای کمد دیواری اتاق کودکان می‌توانید از رنگ‌های شادتر و مهیج‌تری هم استفاده کنید.

در صورتی که علاقه‌مند به استفاده از رنگ‌های قهوه‌ای روشن و یا قهوه‌ای سوخته هستید؛ می‌توانید از روکش‌های چوبی هم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

مطالعه بیشتر: کابینت لاکچری

ابعاد استاندارد کمد دیواری نئوکلاسیک چقدر است؟

برای کمد دیواری ابعاد استاندارد و خاصی وجود ندارد. اگرچه عمق استاندارد برای کمد دیواری 60 سانتی‌متر است. شما می‌توانید عرض و ارتفاع کمد دیواری خود را بر اساس فضا و میزان نیازی که دارید انتخاب کرده و سفارش بدهید. البته باید به مواردی مانند عمق مناسب کمد و همچنین زاویه باز و بست درها توجه کنید.

استفاده از کمدهای دیواری با درهای کشویی می‌تواند انتخاب مناسبی برای اتاق‌هایی با فضای کم باشد. در این نوع از کمدهای دیواری با توجه به حرکت کشویی درهای کمد، فضای خاصی برای باز و بسته شدن در کمد دیواری نیاز نیست. به همین دلیل در فضاهای کوچک بسیار مناسب است. در کمدهای دیواری کلاسیک و نئوکلاسیک ابعاد استاندارد تاج بین 3 تا 16 سانتی‌متر است.

سخن پایانی

امروزه کمد دیواری یکی از ملزوماتی است که در هر منزلی وجود دارد. در طراحی خانه‌های جدید، طراحان همیشه قسمتی را برای نصب کمد دیواری در نظر می‌گیرند. کمد دیواری در طرح‌های مختلفی وجود دارو بیشتر طرح‌های مختلف کمد دیواری را می‌توان در سه دسته کلاسیک، مدرن و نئوکلاسیک دسته‌بندی کرد.

طرح‌های کلاسیک طرح‌هایی اصطلاحاً سلطنتی هستند که با نقش و نگاره‌ای پیچیده و خطور منحنی زیادی همراه هستند. در مقابل طرح‌های مدرن نیز ترجیحاً ساده و بعضاً نامتقارن هستند. کمد دیواری آمیزه‌ای از هر دو طرح هستند و در ساخت آن از المان-های طراحی هر دو سبک مدرن استفاده شده است. کمد دیواری نئوکلاسیک می‌تواند سلیقه‌های زیادی را به خود جل کند. در ساخت کمد دیواری نئوکلاسیک از متریال¬های مختلفی مانند چوب و ام دی اف استفاده می‌شود.

در کارخانه صنایع چوبی ورگر انواع کمد تولید می شود.

کمد دیواری نئوکلاسیک در طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی منزل در طول زمان مانند همه هنرها و سبک زندگی مردم دستخوش تغییر شده است. گذر از طراحی کلاسیک به طراحی معاصر در این هنر، در طی سالیان طولانی فرآیندی ویژه را از سبکی به سبک دیگر طی کرده است. بااین‌وجود دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک، هنوز هم علاقه‌مندان پروپاقرص خودش را دارد؛ اگرچه آن‌ها هم دوست دارند که رنگ و رویی مدرن به خانه‌شان بدهند. در تاریخ، گذر از سبک کلاسیک به مدرن به‌تدریج اتفاق افتاده و دراین‌بین سبک نئوکلاسیک به وجود آمده است. کمد دیواری تاثیر به سزایی در چهره خانه دارد و نمودی از سبک به‌کاررفته در طراحی داخلی منزل است. 

بدیهی است که سبک دکوراسیون داخلی انتخاب‌شده توسط شما، بیش از هر چیزی روی طراحی درب کمد دیواری موثر خواهد بود. با تماشای کمد دیواری نئوکلاسیک شکوه و زیبایی تزئینات کلاسیک را در ظاهری ساده‌تر و نزدیک‌تر به سبک مدرن خواهید دید. تزئینات کمد دیواری نئوکلاسیک همان تزئینات سبک کلاسیک هستند که برای نزدیک‌تر شدن به سبک مدرن، ساده‌شده و جزئیات کمتری دارند. این سادگی در نقش‌ونگارهای تراشیده و کنده‌کاری‌شده سطح بدنه و در یراق‌آلاتی مثل دستگیره‌ها خودش را نشان خواهد داد.

انتخاب‌های مهم در طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک

قاب‌های کارشده روی درب‌ها مهم‌ترین نشانه کمد دیواری نئوکلاسیک هستند. در کنار آن انتخاب رنگ طلایی برای دستگیره‌ها و دیگر یراق‌آلات می‌تواند به آن جلوه ویژه‌ای ببخشد. وقتی سراغ کمد دیواری نئوکلاسیک می‌روید، برای انتخاب دستگیره، دست شما باز خواهد بود. متناسب با دیگر جزئیات، می‌توانید هم از دستگیره‌های مدرن استفاده کنید و هم دستگیره‌های سبک کلاسیک را به کار بگیرید. دستگیره‎های میله‌ای و دکمه‌ای در قالب هر دو سبک تولید می‌شوند. تنوع در طرح، مدل و جنس دستگیره‌ها طیف وسیعی از گزینه‌ها را پیش روی شما خواهد گذاشت. طرحی که برای قاب روی درب‌ها انتخاب می‌کنید راهنمای اصلی شما برای انتخاب این دستگیره‌هاست. پیشنهاد می‌کنیم اگر قابی که انتخاب کردید جزئیات زیادی داشت، سراغ دستگیره‌هایی با طرح‌های ساده‌تر بروید تا از فضای طراحی کمد دیواری نئوکلاسیک دور نشوید. اگر قاب روی درب‌ها ساده‌تر بود انتخاب شما می‌تواند به سبک کلاسیک با جزئیات بیشتر نزدیک‌تر باشد.

مقالات مشابه

محصول مشابه

دکوراسیون‌تان را همانگونه که در ذهن تصور می کنید با خدمات ما بسازید

VERGEUR WOOD CRAFTS