×

به اشتراک بگذارید

  • کارخانه صنایع چوبی

تحولات اساسی در عرصه زندگی ماشینی و اجتماعی بشر، همواره مدیون پیشرفت صنایع مختلف بوده و هست. صنایع چوب برای محصولات مختلف از جمله درب مدرن استفاده می شود.در این میان صنعت چوب و پیرو آن صنایع چوبی به عنوان یکی از رایج‌ترین صنایع حال حاضر دنیا نقش و جایگاه ویژه‌ای در زندگی انسان داشته است. به طوری که تاریخ حیات بشر نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه تقریباً کلیه کارهای خود را به کمک چوب انجام می‌داده‌اند از این رو چوب یکی از مهم‌ترین مصالح طبیعی موجود در زندگی ما است. با توجه به این پیش درآمد ما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع چوب‌های طبیعی و صنعتی و نقش آن‌ها در تولیدات صنایع چوبی آشنا کنیم.ورگر از بهترین کارخانه صنایع چوب می باشد که در این مطلب به معرفی کارخانه صنایع چوب ورگر می پردازیم.

از ساخت کمد دیواری و تولید انواع محصولات چوبی در کارخانه صنایع چوبی ورگر قابل اجرا است.

کارخانه صنایع چوب

چوب به عنوان ماده‌ای جامد و فیبر مانند پایه و اساس صنعتی است که در آن برای ساخت تمام وسایل و تجهیزات از ماده چوب استفاده می‌شود از این رو به آن صنعت چوب گفته می‌شود. کارخانه صنایع چوبی در تلاش‌اند تا در ساخت تولیدات خود نهایت بهره را از این ماده طبیعی و مقاوم ببرند که نتیجه این امر وجود بی‌شمار وسائل و تجهیزات چوبی زیبا و بادوام و کاربردی در صنعت دکوراسیون، ساخت‌وساز ساختمانی، دکوراسیون و ... است.

کارخانه صنایع چوبی

چوب طبیعی ماده‌ای غیر فشرده است که به قسمت جامد زیر پوست درخت یا دیگر گیاهانی که بدنه آن‌ها بافت آوندی دارند اطلاق می‌شود. در طبیعت انواع بسیار فراوانی از چوب‌های طبیعی که جنبه تجاری پیدا کرده‌اند وجود دارد که بردن نام تمامی آن‌ها در این مقاله امکان‌پذیر نیست از این رو ما در این مطلب تنها به معرفی هشت چوب طبیعی پرکاربرد و معروف در تولیدات کارخانه صنایع چوبی خواهیم پرداخت.

• چوب راش: چوب راش، چوبی است با رنگ قهوه‌ای متمایل به کرم در بعضی از مواقع صورتی تیره، مستحکم و خوش تراش که از پر مصرترین نوع چوب‌ها در کارخانه صنایع چوب به شمار می‌رود و مصارف گوناگونی دارد.

• چوب گردو: این چوب یکی از پرطرف‌دارترین انواع چوب در صنعت است و دارای بیش از دوازده گونه است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های چوب گردو می‌توان به نیمه سخت بودن، سبک و قوی بودن، داشتن نقوش طبیعی و زیبا، مقاومت در برابر پوسیدگی و استحکام بالا، بافت ریز و الیاف صاف آن اشاره کرد.

• چوب بلوط: چوب بلوط چوبی نیمه سخت، مقاوم در برابر سایش، درشت بافت با پایداری و تراکم بالا در طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا تیره، سفید و خاکستری است. کارخانه صنایع چوب از چوب بلوط اغلب برای ساختکف‌پوش،  کابینت، مبلمان خانگی لوکس و ... استفاده می‌کند چرا که این چوب در رده چوب‌های گران قرار دارد.

• چوب توسکا: چوب توسکا چوبی سبک، نرم تا نیمه سنگین با رنگ کرم مایل به قرمز است که دارای ویژگی‌هایی مانند انعطاف پذیری مناسب، سازگاری بالا با آب و هوای مرطوب، شکاف خوری مطلوب، رنگ پذیری عالی و قیمت مناسب ... است.

• چوب افرا: این چوب در صنایعی مانند کف‌پوش، ساخت تخته چند لایه، تولید کفش، پوشش سطوح بزرگ، دیوارها و رویه میزها، تهیه و تولید لوازم مهندسی، تخته خرده چوب، ساخت مجسمه، مبلمان و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• چوب آبنوس: این چوب یکی از خوش رنگی‌ترین و باکیفیت‌ترین چوب‌های مورد استفاده کارخانه صنایع چوبی هنری است که البته در رده کمیاب‌ترین و تیره‌ترین چوب‌ها نیز قرار دارد. در تولید چیزهای نفیس و آنتیک، فینگر بورد گیتار، فلوت و کلیدهای پیانو و ... از این نوع چوب استفاده می‌شود.

• چوب روسی: این لفظ به انواع چوب‌هایی اطلاق می‌شود که از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند. قابلیت میخ‌خوری و پیچ‌خوری بالا، قابلیت شکل‌پذیری زیاد، رنگ روشن با بافت یکنواخت، انعطاف پذیری مطلوب، سبکی زیاد و قابلیت آلاستیته بالای این نوع چوب سبب شده است که در کارخانه صنایع چوبی از آن جهت ساخت و تولید کاغذ، دکوری‌ها، حباب سازی سقف، کابینت سازی، کابینت هایگلاس و ... استفاده گردد.

• چوب ممرز: چوب ممرز چوبی است به رنگ خاکستری مایل به سفید تا زرد که ظاهری یکنواخت و روشن با بافتی صاف و یک‌دست دارد. تراکم بالا و سختی زیاد این چوب موجب شده است که به عنوان چوب آهن شناخته شود. این چوب در صنعت و در تولیدات کارخانه صنایع چوب کاربردهای فراوانی از قبیل ساخت چوب بیلیارد، ساخت کاغذ، زیرة هواپیماهای چوبی، واگن سازی، ساخت تخته فیبر، دسته ابزار، چوب‌های تونلی، قطعات شطرنج، تخته‌های چوبی و ... دارد.


کارخانه صنایع چوبی



کارخانه صنایع چوبی و چوب‌های مصنوعی پرمصرف 

منظور از چوب مصنوعی چوبی است که از خرده چوب‌های طبیعی، بازیافت پلاستیک و کاغذ تولید شده باشد. در حقیقت کارخانه‌های بزرگ متولی امر تولید صنایع چوبی و صنایع مرتبط با آن با توجه به افزایش تقاضای بازار و نیاز روزافزون به مصالح چوبی و حفظ سلامت محیط زیست و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان کم‌کم دست به تولید چوب‌های مصنوعی زدند چرا که این نوع چوب‌ها علاوه بر اینکه بسیار مقرون به صرفه‌تر از چوب‌های طبیعی هستند از تنوع بسیار بالاتری برخوردارند، همگونی و سازگاری بیشتری نسبت به شرایط خاص و گوناگون محیطی دارند و از ضایعات چوب‌های طبیعی حاصل می‌شوند که مجموع این ویژگی‌ها سبب شده است تا بازار استفاده از چوب‌های مصنوعی گرم و پربار باشد. از این رو در این بخش به معرفی انواع چوب‌های مصنوعی پرمصرف در صنعت چوب و کارخانه صنایع چوبی می‌پردازیم.

کارخانه صنایع چوب و وضعیت آن در بازار ایران

گسترش و توسعه صنایع چوبی مثل هر صنعت دیگری می‌تواند نقش به سزایی در گرداندن چرخ اقتصادی کشورها داشته باشد چرا که توجه به این صنعت عظیم منجر به احداث کارخانه صنایع چوبی بیشتر، جذب نیروی کار بیشتر، افزایش تولید ناخالص داخلی و در نهایت صادرات محصولات چوبی می‌شود. اهمیت و سودآوری این صنعت به قدری است که در دومین اجلاس بین‌المللی صنعت و جنگل ارزش افزوده مصنوعات چوبی حدود سی درصد برآورد شد.

متاسفانه کشور ایران در زمره کشورهای وارد کننده چوب قرار دارد به طوری که سالانه حدود بیش از یک میلیون متر مکعب چوب از سایر کشورها وارد این سرزمین می‌شود. در حقیقت مستهلک و به روز نبودن ماشین‌های صنایع چوبی، عدم آگاهی از قطع درست درختان و قطع درختان معیوب، عدم به روز کردن فناوری‌های مرتبط با چوب، استفاده از مواد اولیه نامرغوب و بی‌کیفیت و ... نهایتاً سرمایه‌دار کارخانه صنایع چوبی را مجبور به استفاده از چوب‌های وارداتی می‌کند.

به طور مثال خوزستان به عنوان یکی از شهرهای مهم ایران در زمینه تولید نیشکر می‌تواند نیاز کشور به واردات بی‌رویه کاغذ که از جمله مشتقات صنعت چوب است را به راحتی تامین نماید اما به دلایل ذکرشده و نبود زیرساخت‌های لازم در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد. امید است که کشور ما ایران، با تکیه بر فناوری و علم روز و افزایش کیفیت تولید، انواع کارخانه صنایع چوبی را از تهیه مواد اولیه وارداتی بی‌نیاز کند و زمینه‌ی خودکفایی و صادرات را برای تولیدکنندگان این عرصه فراهم کند.



کارخانه صنایع چوبی



کارخانه صنایع چوبی و روش‌های فرآوری 

همان‌طور که می‌دانید کارخانه‌های چوب، محصولات مختلفی از چوب تولید می‌کنند. برای این کار لازم است تا الوار به دست آمده از قطع درختان را به حوزه فرآوری وارد کنند. برای دستیابی به ای کار، در کارخانه صنایع چوبی از دو روش مختلف استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی هر کدام از این روش‌ها پرداخته‌ایم.

روش نرم چوب

از این روش در کارخانه صنایع چوبی برای ساخت محصولات چوبی با استحکام و مقاومت کم استفاده می‌کنند. در این روش، از ترکیبی از براده‌های چوب و مواد نرمال استفاده می‌شود. تولید کاغذ در کارخانه صنایع چوبی جزو این دسته حساب می‌شود.

روش سخت چوب

روش سخت، نوع دیگری از روش‌های فرآوری در کارخانه صنایع چوب است. در این روش از الوار به دست آمده برای ساخت وسایل مبلمان منزل استفاده می‌شود. هدف از این روش دستیابی به الوار مستحکم و مقاوم است.

روش‌های فرم دهی به چوب در کارخانه صنایع چوبی

در کارخانه صنایع چوبی به روش‌های مختلفی چوب را فرم دهی می‌کنند در ادامه به بررسی مهم‌ترین روش‌ها پرداخته‌ایم.

برش

در کارخانه صنایع چوبی از روش برش به وفور در فرم دهی چوب استفاده می‌شود. در این روش از ابزار و آلاتی نظیر اره فلکی، اره مته کاری، لایه کن استفاده کرده و چوب را به ورق، مقوا، تخته و... تبدیل می‌کنند.

کنده کاری

کنده کاری از دیگر روش‌های فرم دهی به چوب در کارخانه صنایع چوبی است. در این روش قطعاتی را از چوب کنده و این کار را بدون اینکه ترکی به چوب وارد شود انجام می‌دهند. از روش فرم دهی کنده کاری برای ساخت قالب‌ها و مهره‌ها و حجم‌ها و نیم برجسته‌ها و منبت کاری استفاده می‌شود.

در کارخانه صنایع چوبی، از روش خراطی نیز بسیار استفاده می‌شود. منظور از خراطی، ایجاد شکل‌هایی در چوب است که آن همین شکل‌ها از لحاظ خصوصیت هندسی دارای محور تقارن هستند. به عنوان مثال

پایه میزها و میله نرده‌ها را با استفاده از همین روش می‌سازند.

چوب‌های وارداتی که در صنایع چوب کاربرد دارند

شایان ذکر است که برخی از انواع مختلفی از چوب که در کارخانه صنایع چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارداتی بوده و از کشورهای دیگر تهیه می‌شود. از جمله از این چوب‌ها عبارت‌اند از:

چوب آکاژو (ساپلی)

این چوب قرمز رنگ بوده و تن آن روشن تا قرمز مایل به قهوه‌ای است. از جمله از ویژگی‌های آن نیمه سخت و نیمه سنگین بوده‌اند. از آن گذشته این نوع چوب دارای رگه‌های موازی و پهن است.

چوب ماهاگونی

چوب ماهاگونی که در کارخانه صنایع چوبی کاربرد دارد، چوبی است به رنگ خاکستری، نیمه سخت و نیمه سبک که تلالو صدفی خاصی را در دل قرار داده است.

چوب اکومه (گابن)

چوب اکومه (گابن) نیز نوع دیگری از چوب است که به رنگ صورتی کم رنگ تا پر رنگ یافت می‌شود. از جمله از ویژگی‌های چوب اکومه (گابن) می‌توان به، سبک، نرم، ریز بافت و کم دوام بودن اشاره کرد.

چوب ساج (تیک)

چوبی است به رنگ قهوه ای طلایی تا قهوه ای پررنگ با خط‌هایی سیاه که بسیار سنگین، سخت و بادوام است.

چوب نراد

چوب نراد نیز از جمله از چوب‌های واردی است که در کارخانه صنایع چوبی از آن استفاده می‌شود. این چوب سفید رنگ بوده و برخی مواقع نیز به رنگ هایتا سفید مایل به کرم تا قهوه ای مایل به صورتی، دیدیه می‌شوند.

شایان ذکر است که چوب‌های نام برده شده در بالا، تنها موارد محدودی از چوب‌های واردتی است که در کارخانه صنایع چوب از آنها استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع نیز بنابر حسب نیاز می‌توان از چوب‌های دیگری استفاده کرد.

بهترین کارخانه صنایع چوبی در جهان

با توجه به پیشرفت چشمگیر صنایع چوبی، کارخانه‌های تولید وسایل چوبی زیادی تولید شده‌اند. این تولید کنندگان در زمینه‌های مختلفی مشغول بکار هستند. اما با این همه حال بهترین کارخانه صنایع چوبی در جهان را نام برده ایم.

West fraser

این شرکت در کشور کانادا مستقر بوده و بزرگ‌ترین کارخانه چوب دنیا محسوب می‌شود. West fraser از ظرفیت تولید 8460000 مترمکعب چوب در سال برخوردار است.

Canfor

Canfor نیز از شرکت‌های بزرگ جهان هست که در رتبه دوم بیشترین تولید چوب در جهان برخوردار است. این شرکت از ظرفیت تولیدی بالغ بر 6900000 مترمکعب چوب بهره می‌برد.

Weyerhaeuser

این شرکت که در آمریکا مستقر شده است یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های مشغول به فعالیت در عرصه تولید محصولات چوبی است. Weyerhaeuser با تولید سالیانه 6449000 مترمکعب چوب در سال، سومین شرکت بزرگ جهان در این زمینه است.

صنایع چوب ورگر

صنایع چوب ورگر سابقه‌ی طولانی در زمینه‌ی صنعت ساخت و ساز و مصنوعات چوبی با هدف توسعه‌ی خدمات متمایز در صنعت ساختمان‌های لوکس و ارائه محصولات با کیفیتی مثال زدنی با طراحی روز دنیا پا به عرصه نهاده تا محصولی در کلاس جهانی به متقاضیان ارائه دهد.




کارخانه صنایع چوب





کارخانه صنایع چوبی و مراحل فعالیت‌

در کارخانه صنایع چوب، ابتدا باید یک ایده کلی داشته باشند یعنی هدف آن‌ها تولید چه نوع ابزاری است پس از قطع شدن وسیله‌ای که قرار است تولید شود، طرح کلی آن را پایه گذاری می‌کنند. پس از آن نوع چوب مناسب را انتخاب کرده و به تهیه آن اقدام می‌کنند. تهیه چوب یکی از مراحل حساس و مهم تولید فرآورده‌های چوبی در کارخانه صنایع چوب است. در این مرحله بایستی چوب مورد برسی قرار گرفته و سلامت آن تایید شود. پس از انتخاب چوب، فرم دهی متناظر با آن انجام شده و پس از طی کردن سایر مراحل به محصول نهایی تبدیل می‌شود.

برای روشویی نیز از چوب مقاوم می توانند استفاده کنند.

کارخانه صنایع چوبی و چوب‌های پرکاربرد

صنعت چوب یکی از قدیمی‌ترین صنایع است که هنوز هم طرفداران بسیاری دارد و افراد مختلف تمایل به خرید محصولات کارخانه صنایع چوب دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع چوب‌هایی که در کارخانه صنایع چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا کنیم. 

انواع چوب در کارخانه صنایع چوب 

چوب‌هایی که در کارخانه صنایع چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند، متنوع هستند. موارد زیر مهم‌ترین و پرکاربردترین چوب‌ها در کارخانه صنایع چوب است.

چوب راش  

چوب راش در کارخانه صنایع چوبی پر مصرف است و برای تولید مبلمان، سرویس خواب یا صندلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل کاربرد زیاد این چوب در کارخانه صنایع چوب این است که دوام و ماندگاری بالایی دارد و به‌راحتی خراب نمی‌شود. ظاهر چوب راش، صورتی مایل به‌قهوه‌ای است و لکه‌های قهوه‌ای یا دوک‌های ظریف در آن مشاهده می‌شود. 

چوب توسکا 

در صورتی که به فروشگاه یا کارخانه صنایع چوب مراجعه کنید با انواع محصولات چوبی که از چوب توسکا تولید شده روبرو می‌شوید. چوب توسکا در کارخانه صنایع چوب پر مصرف است و محصولات آن طرفداران زیادی دارد. 

چوب ملچ 

کسانی که در کارخانه صنایع چوبی کار می‌کنند به خوبی می‌دانند، رنگ چوب ملچ قهوه‌ای مایل به قرمز است که رگه‌های قرمزی در آن مشاهده می‌شود. چوب ملچ در کارخانه صنایع چوبی برای تولید انواع میز و صندلی و کالاهای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

چوب افرا

 بسیاری از تولیدکنندگان لوازم چوبی در کارخانه صنایع چوب از چوب افرا که رنگ سفید مایل به کرم دارد، استفاده می‌کنند. این چوب تلالو صدفی خاصی دارد که باعث استفاده گسترده از آن در کارخانه صنایع چوبی می‌شود. 

چوب گردو 

استفاده از چوب گردو در کارخانه صنایع چوب متداول است زیرا تولید کنندگان کارخانه صنایع چوبی می‌توانند نقش‌های زیبا و بادوامی را روی چوب ایجاد کنند. 

چوب چنار

 چوب چنار با رنگ سفید روشن تا قرمز که لکه‌های قهوه‌ای دارد در کارخانه صنایع چوب برای تولید سرویس خواب، میز و صندلی و تخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب بلوط

 تولیدکنندگان کارخانه صنایع چوبی و مصرف‌کنندگانی که تمایل دارند چوب بادوام و محکمی تهیه کنند چوب بلوط را انتخاب می‌کنند. 

چوب آکاژو

  چوب آکاژو یکی از چوب‌های وارداتی پرمصرف در کارخانه صنایع چوبی است که رنگ آن قرمز مایل به‌ قهوه‌ای است. لوازمی که در کارخانه صنایع چوبی با چوب آکاژو تهیه می‌شوند، رگه‌های موازی و پهنی دارند که نظر خریداران را جلب می‌کند. 

چوب ماهاگونی 

چوب ماهاگونی از چوب‌های پرکاربرد در کارخانه صنایع چوب است که رنگ آن خاکستری است و تلالو صدفی خاصی دارد. از این چوب در کارخانه صنایع چوبی برای تولید میز و صندلی در ابعاد مختلف، مبلمان و سرویس خواب استفاده می‌شود. 

چوب نراد 

پوب نراد وارداتی است و رنگ آن سفید تا سفید مایل به کرم تا قهوه‌ای است. چوب نراد نقش‌های زیبایی دارد که باعث می‌شود محصولاتی که با استفاده از آن در کارخانه صنایع چوبی تولید می‌شود پرطرفدار باشد. 

چوب از متریال‌های بادوام است که به‌طور گسترده‌ای در کارخانه صنایع چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب شما را با انواع چوب که در کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا کردیم. 

سخن پایانی

در کشور ایران و سراسر جهان، تعدادی انبوهی از کارخانه صنایع چوبی ساخته شده است. این مراکز چوب‌هایی از جنس متفاوت را بکار برده و پس از انجام فرایندهای مختلف آن‌ها را به یک محصول نهایی اساسی تبدیل می‌کنند. روش‌های مختلف استفاده از چوب در انواع کارخانه صنایع چوبی مختلف بوده و هر شرکتی استراتژی خود را دارد. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

مقالات مشابه

محصول مشابه

دکوراسیون‌تان را همانگونه که در ذهن تصور می کنید با خدمات ما بسازید

VERGEUR WOOD CRAFTS