×

به اشتراک بگذارید

  • طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

امروزه چیدمان و طراحی اکثر خانه ها، از سنتی به سمت مدرن تغییر کرده است. اما زمانی این تغییرات خود را به خوبی نشان می دهد که تمامی قسمت ها و وسایل خانه مانند کابینت نیز متناسب با این تغییرات باشند. بنابراین اگر خانه ای کاملا مدرن و متفاوت می-خواهید، لازم است تغییرات درست و مناسبی در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن خود ایجاد کنید. اینکه در این طراحی باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم و چگونه باید آن را به بهترین شکل انجام دهیم را در ادامه این نوشته بررسی خواهیم کرد:

چه عواملی بر طراحی کابینت آشپزخانه مدرن تاثیر می گذارند؟

بسیاری از ما هنگامی که احساس نیاز به طراحی کابینت آشپزخانه مدرن پیدا کردیم، شروع به جستجو در میان سایت های اینترنتی می کنیم. حتی ممکن است عکس های مختلفی از میان آن‌ها جدا کنیم و از کابینت سازان یا طراحان بخواهیم چیزی شبیه آنچه در عکس است را برای ما بسازند. اما باید بدانید این کار حرفه ای نیست.

درست است که در طراحی کابینت های مدرن اکثرا از کابینت هایی ساده، بلندتر از کابینت های عادی، سفید رنگ، براق، صاف و بدون پیچ و تاب و بیشتر بدون دستگیره استفاده می شود، اما طرح، مدل، سبک و رنگ کابینت هایی که باید در آشپزخانه شما باشد به عوامل بسیاری بستگی دارد. در نظر نگرفتن نکاتی که برای طراحي آشپزخانه مدرن لازم است در ادامه بیان می کنیم می تواند باعث شود ظاهر کابینت هایتان آزاردهنده شده و می تواند چیدمان و دکوراسیون خانه شما را برهم بزند:

دکوراسیون کلی ساختمان چگونه است و آشپزخانه چه ابعادی دارد؟

به این نکته دقت کنید که اگر کل ساختمان شما ساختاری سنتی دارد یا از سبک دیگر دکوراسیون داخلی پیروی می کند، نمی‌توانید تنها آشپزخانه ای مدرن داشته باشید. آشپزخانه مدرن، دکوراسیون داخلی مدرن می خواهد. همچنین برای انتخاب بهترین مدل طراحی کابینت آشپزخانه مدرن خود باید به ابعاد آشپزخانه خود دقت کنید. طراحی آشپزخانه مستطیل، با طراحی آشپزخانه ای که مربع است فرق دارد. به خصوص اگر تفاوت اضلاع مستطیل بسیار زیاد باشد. برخی از آشپزخانه ها مانند آشپزخانه های ال شکل نیز ابعادی بسیار متفاوت دارند. در چنین مواقعی بهتر است حتما از یک طراح داخلی ساختمان کمک بگیرید.

وسایلی که در خانه دارید چه طرح و رنگی دارند؟

بعضی از رنگ های کابینت که در کاتالوگ ها، عکس ها و نمونه کارهای شرکت های مختلف در دیزاین آشپزخانه مدرن می بینیم، به قدری زیبا هستند که ما را به وجد می آورند. اما آیا به این نکته دقت کرده اید که اگر سایر وسایل، دیوارها و قسمت های مختلف آشپزخانه شما رنگی کاملا نا متناسب با رنگ کابینت شما داشته باشند، چقدر چیدمان و طراحی خانه شما بی نظم و بد شکل به نظر می رسد؟ بنابراین همانطور که باید از رنگ های روشن و زیبا در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن خود استفاده کنید، به همان اندازه نیز باید تناسب بین رنگ های محیط را در نظر بگیرید.

از چه متریالی می توانید برای طراحی کابینت آشپزخانه مدرن استفاده کنید؟

در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن خود می توانید از متریال مختلفی که برای ساخت کابینت ها مناسب هستند استفاده کنید. برخی ترجیح می دهند از چوب طبیعی استفاده کنند اما برخی دیگر ام دی اف یا پی وی سی را بیشتر می پسندند. همچنین گروهی از کابینت های هایگلاس، پلی گلس یا ممبران خوششان می‌آید. اما همیشه دستمان در استفاده از این متریال باز نیست، چراکه برخی از ما در شهرهایی زندگی می کنیم که محدودیت هایی برای ما به همراه دارند. به طور مثال در شهرهای شمالی کمتر می توان از کابینت های ام دی اف استفاده کرد‌، چراکه بالا بودن میزان رطوبت می تواند باعث باد کردن بافت کابینت و خراب شدن آن شود. در این شهرها باید به دنبال کابینت هایی باشیم که در مقابل رطوبت مقاوم باشند.

نیازهای شما و افراد خانواده چیست؟

یک آشپزخانه مدرن می تواند اپن بوده یا قسمتی به نام جزیره داشته باشد. ارتفاع کابینت های شما و سنگی که برای روی اپن در نظر می گیرید می توانند تنها برای قرار دادن وسایل طراحی شده باشند یا به گونه ای ساخته شده باشند که بتوان از آن به-عنوان میز غذاخوری نیز استفاده کرد. در واقع جایی که در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن، برای کابینت ها در نظر می-گیرید، تعیین کننده نوع کاربرد آشپزخانه و سنگ روی اپن است. بنابراین پیش از اینکه طرحی را تایید کنید به تمامی این موارد فکر کنید و با خانواده خود نیز مشورت کرده و در مورد نیازهای آن ها سوال کنید.

متراژ ممکن است طراحی کابینت آشپزخانه مدرن را محدود کند

گاهی نمی توانید هنگام طراحی کابینت آشپزخانه مدرن خود، طرحی که در ذهن دارید یا در جایی دیده اید را به طور کامل اجرا کنید. چراکه متراژی که آشپزخانه شما دارد ممکن است جلوی پیاده کردن طرح را بگیرد. به طور مثال برخی از طرح ها احتیاج به فضایی باز و بزرگ دارند. بنابراین اگر فضایی که دارید برای پیاده کردن طرح مورد نظرتان کوچک است، مجبور هستید کمی تغییرات در آن ایجاد کرده یا به طور کل آن را تغییر دهید تا بتوانید وسایل مختلف مانند گاز، یخچال، سینک را در کنار کابینت ها جای دهید.


طراحی کابینت آشپزخانه مدرن



7 نکته طلایی که باید هنگام طراحی کابینت آشپزخانه مدرن در نظر بگیریم

برخی فکر می کنند برای طراحی کابینت آشپزخانه مدرن خود تنها باید طرحی جدید و زیبا برای کابینت ها انتخاب کنند. اما لازم است بدانید برای داشتن کابینت هایی که در عین زیبایی و خاص بودن، بتواند با سایر قسمت های خانه شما سازگاری داشته باشد، باید به نکات ظریف و مهمی دقت کنید. هر کدام از این نکات بسیار مهم بوده و داشتن اطلاعات کافی در مورد آن ها پیش از انتخاب طرح برای کابینت لازم است.

1- رنگ در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن بسیار مهم است!

تاثیر رنگ در محیط بسیار زیاد است. رنگی که در چیدمان داخلی ساختمان خود به کار می برید به راحتی می تواند روی روحیه، خلق و خو و میزان آرامشتان تاثیر بگذارد. همچنین می-تواند فضا را خسته کننده، شاداب، بزرگ یا کوچک نشان دهد. از رنگ های بسیاری می توانید در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن خود استفاده کنید که نواقص موجود را برطرف کند.

به طور مثال اگر فضایی کوچک دارید از کابینت هایی روشن استفاده کنید. اگر سایر وسایل آشپزخانه شما رنگ هایی سرد مثل خاکستری و آبی دارند، می توانید با کابینت هایی با رنگ گرم از کسل کننده شدن محیط جلوگیری کنید. همچنین باید دقت کنید اگر می خواهید کابینت های بالا و پایین شما از دو رنگ متفاوت باشند، تناسب بین رنگ های سرد و گرم و تناسب بین دو رنگ حرف اول را در انتخاب می زند.

2- بهترین طرح را برای طراحی کابینت آشپزخانه مدرن انتخاب کنید

در حال حاضر طرح ها و مدل های مختلفی برای چیدمان کابینت ها در آشپزخانه وجود دارد. پیش از اینکه طرحی را که در ذهن دارید یا طرحی که برای طراحی کابینت آشپزخانه مدرن به شما پیشنهاد شده  است را پیاده کنید، بهتر است کمی با این طرح ها آشنا شوید و مناسب ترین آن ها را بر اساس نیازها و علائق خود انتخاب کنید.

• مدل گالری: در این طرح کابینت ها در دو طرف موازی هم چیده می شوند. در واقع آشپزخانه شما راهرویی می شود که دو طرف آن کابینت نصب شده است.

• مدل ال شکل: این مدل را همه ما دیده ایم. در این مدل چیدمان کابینت ها به صورت ال انگلیسی است.

• مدل یو شکل: در این مدل که به آن نعل اسبی نیز گفته می-شود، سه طرف آشپزخانه و به شکل یک U کابینت ها چیده می-شوند.

• مدل دبل ال: مدلی شبیه مدل ال با این تفاوت که کابینت-ها به شکل دو ال مجزا چیده شده اند و در میان آن ها یک جزیره قرار گرفته است.

• مدل پولمن: در این مدل طراحی کابینت آشپزخانه مدرن، کابینت ها تنها در یک طرف دیوار نصب می شوند و طرف دیگر دیوار جای وسایل دیگر است.

3- در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن به نیازهای خود دقت کنید

قبل از اینکه تعداد زیادی کابینت در آشپزخانه خود جای دهید یا از تعداد آن ها کم کنید تا طراحی کابینت آشپزخانه مدرن شما زیباتر به نظر برسد، بهتر است نیازهای خود و افراد خانواده را به خوبی بررسی کنید. اگر خانواده ای کم جمعیت دارید و وسایل مربوط به آشپزخانه شما هم زیاد نیست، می-توانید از تعداد کابینت ها کم کنید و دستتان را برای طراحی فضاهای خالی و تکمیل دکوراسیون با وسایل دیگر بازتر نگه دارید. اما اگر خانواده ای پر جمعیت هستید و به تعداد زیادی کابینت احتیاج دارید، باید اولین چیزی که در نظر می گیرید، تعداد کابینت ها باشد.

4- از یراق آلات متناسب با طرح کابینت استفاده کنید

یراق آلات دسته ای از اتصالات هستند که اگرچه کوچک، اما در ساخت وسایل مختلف بسیار تاثیرگذارند. نقش برخی از این یراق-آلات در ساخت و طراحی کابینت آشپزخانه مدرن بسیار زیاد است. مهمترین آن ها پایه ها و دستگیره درب کابینت است که در دید اول به چشم افراد می آید. دستگیره ها به تنهایی می توانند ظاهر کابینت را تغییر دهند و حتی سبک ساخت آن را تعیین کنند. انواع دستگیره ها شامل موارد زیر هستند:

• دستگیره های دو پیچ و کشیده

• دستگیره های تک پیچ و مربع، مستطیل، لوزی یا بیضی شکل

• دستگیره های مخفی

• دستگیره های توکار

علاوه بر این هر کدام از این طرح ها می توانند با چوب، استیل، سرامیک، شیشه و حتی پلاستیک فشرده ساخته شوند. زمانی بهترین طراحی کابینت آشپزخانه مدرن را داریم که در انتخاب متریال، مدل و رنگ و طرح دستگیره ها ظرافت به خرج داده و یکی از بهترین آن ها را که متناسب با سبک، رنگ و جنس بدنه کابینت است برگزینیم.

5- کانتر را متناسب با طراحی کابینت آشپزخانه مدرن انتخاب کنید

نکته ظریف دیگر هنگام طراحی کابینت آشپزخانه مدرن، طراحی و انتخاب کانتر یا سنگ روی اپن است. چیزی که معرف طرح و سبک آشپزخانه و کابینت شما هنگام ورود افراد به خانه است. هنگام انتخاب بهترین سنگ اپن یا کانتر، باید علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای خود، به کاربردی که کانتر برای شما دارد و رنگ و طرح کابینت ها نیز دقت کنید. ناگفته نماند که تناسب سنگ روی اپن با سایر وسایل و لوازم خانه شما نیز می تواند باعث چشم نواز شدن چیدمان خانه و آشپزخانه شما شود. متریالی که برای ساخت کانتر به کار برده می شود عبارت است از:

• سنگ های طبیعی مثل مرمر، مرمریت، گرانیت و تراورتن

• سنگ های مصنوعی و مهندسی شده

• استیل ضد زنگ

• چوب طبیعی

• ورقه های ام دی اف روکش شده

• لمینت

6- دقت به مثلث کار در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

در مباحث مربوط به دکوراسیون آشپزخانه، اصلی به نام مثلث کار وجود دارد. این مثلث شامل موارد زیر است:

• سینک و فضای مربوط به آماده سازی

• اجاق گاز و فضای مربوط به پخت و پز

• یخچال و فضای مربوط به نگهداری مواد غذایی

این سه مورد مواردی هستند که باید در طراحی کابینت آشپزخانه و جای دادن درست آن ها در محیط در نظر گرفته شود. به طور کل باید بدانید قرار گرفتن هر سه این موارد یعنی یخچال، اجاق گاز و سینک در یک راستا چشم را اذیت کرده و تناسب چیدمان را به هم می زند.

7- اگر لازم است کف آشپزخانه را در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن نیز عوض کنید

گاهی تاثیری که رنگ کف آشپزخانه و طرح آن بر طراحی کابینت آشپزخانه مدرن و بیشتر و زیباتر دیده شدن آن می گذارد، نادیده گرفته می شود. اما باید بگوییم اگر طرح، رنگ و متریالی که برای کف آشپزخانه به کار می برید با کابینت شما همخوانی نداشته باشد، تمام زحمت شما به هدر رفته است. بنابراین اگر حتی نمی خواهید هزینه اضافی برای تعویض کف بپردازید و آن را با پارکت، سرامیک، سنگ، لمینت، کاشی و وینیل عوض کنید، لازم است از ابتدا حواستان به تناسب کابینت و کف آشپزخانه باشد.

جدیدترین مدل کابینت در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن اجرا می شود.

مقالات مشابه

محصول مشابه

دکوراسیون‌تان را همانگونه که در ذهن تصور می کنید با خدمات ما بسازید

VERGEUR WOOD CRAFTS