×

به اشتراک بگذارید

  • طراحی و اجرای کابینت تمام چوب

طراحی و اجرای کابینت تمام چوب، یکی از اصول اساسی در دکوراسیون فضای آشپزخانه است. می‌توان گفت آشپزخانه از بخش‌های مهم و اصلی در فضای داخلی یک خانه به شمار می‌رود و باید طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه انجام و به بهترین نحو ممکن دکور شود؛ زیرا افراد یک خانواده، مدت زمانی را برای صرف غذا در آشپزخانه در کنار یکدیگر صرف می‌کنند و گاهی این محیط را با دوستان صمیمی و نزدیکان خود شریک می‌شوند.

در زمان‌های گذشته، استفاده از لوازم چوبی در دکوراسیون خانه، به ویژه در آشپزخانه بسیار مرسوم بوده است و افراد به وسیله چوب طبیعی این لوازم را بهصورت دست‌ساز تهیه می‌کردند. به مرور زمان با محدود شدن منابع چوب طبیعی، افراد برای ساخت لوازم خود به مصنوعات چوبی روی آوردند اما این کار سبب نشد تا استفاده از چوب طبیعی در ساخت لوازم خانگی به طور کلی کنار گذاشته شود.

استفاده از چوب طبیعی برای ساخت کابینت آشپزخانه در دکوراسیون خانه‌های مجلل و باشکوه، هم‌چنان جایگاه بالایی دارد. امروزه طراحی و اجرای کابینت تمام چوب در میان افراد محبوبیتی بیش از پیش بهدست آورده است.

طراحی و اجرای کابینت تمام چوب، به ظرافت و دقت بالایی نیاز دارد و باید زیر نظر نیروهای متخصص در این زمینه، بهصورت حرفه‌ای انجام شود در این صورت است که می‌تواند با الهام از طبیعت، زیبایی آشپزخانه شما را دوچندان کند.

اگر از کارشناسان طراحی دکوراسیون آشپزخانه و طراحی کابینت آشپزخانه مدرن بپرسید که کدام یک از انواع کابینت‌ها نسبت به سایر کابینت‌ها، از کیفیت بالاتری برخوردار است، تمامی کارشناسان از کابینت تمام چوب نام خواهند برد. طراحی و اجرای کابینت‌ تمام چوب به دلیل طبیعی بودن متریال به‌کاررفته و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع چوب، انتخابی خاص و جذاب برای دکوراسیون آشپزخانه شماست. در این مطلب قصد داریم به ویژگی‌های کابینت تمام چوب بپردازیم و طراحی و اجرای کابینت تمام چوب را مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین، اگر شما نیز علاقه‌مندید در این رابطه اطلاعاتی به دست آورید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

کابینت تمام چوب چیست؟

استفاده از چوب طبیعی در ساخت کابینت و سایر لوازم خانگی، از گذشته تا به امروز، محبوبیت بسیاری داشته است. روی کار آمدن محصولات چوبی دیگر مانند کابینت‌هایی با روکش MDF و نئوپان با قیمتی بسیار ارزان‌تر، نتوانست از محبوبیت کابینت تمام چوب، پیشی گیرد و این کابینت، هم‌چنان یک آیتم بی‌رقیب برای ساخت کابینت و طراحي آشپزخانه مدرن، محسوب می‌شود.

کابینت‌های چوبی، بدنه‌ای از جنس چوب MDF مرغوب و درجه یک دارند و قسمت‌هایی از آن مانند بخشی از درب‌ها، زیر چراغ، ستون، سرستون و نما از جنس چوب و روکش چوب تهیه می‌شوند. از آن جایی که چوب خام و طبیعی در برابر یک‌سری از عوامل مانند رطوبت، صدمه می‌بینند، بهمنظور دوام و ماندگاری طولانی، آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند. این کار، یک لایه محافظتی روی چوب ایجاد می‌کند، بهگونه‌ای که از آن در برابر سایر عوامل آسیب‌زا محافظت می‌شود.

چوب طبیعی، استقامت بسیار بالایی دارد و کابینت‌هایی که از چوب طبیعی تهیه می‌شوند، طول عمر بالایی دارند. استحکام این چوب‌ها به اندازه‌ای است که براحتی می‌توان نقوش موردنظر را روی آن حکاکی کرد. در حالی که ایجاد نقوش عمیق روی سطوح کابینت‌هایی با ورق‌های ام دی اف و مصنوعات چوبی به آن آسیب می‌زند و تنها می‌توان تراش کمی روی آن ایجاد کرد.

با این اوصاف، طراحی و اجرای کابینت تمام چوب، با توجه به قیمت بالای آن، نه تنها کمرنگ نشده است، بلکه محبوبیتی بیش از پیش بهدست آورده است. به همین منظور برای طراحی و اجرای کابینت تمام چوب به طورمعمول از چوب درختانی مانند راش، بلوط و گردو استفاده می‌شود.

طراحی کابینت چوبی کلاسیک به کمک چوب طبیعی قابل اجرا می باشد.

می‌توان کابینت‌های تمام چوب را اصیل‌ترین و جذاب‌ترین نوع کابینت‌ها دانست؛ زیرا بدنه چوب طبیعی این کابینت‌ها، زیبایی خاصی به محیط آشپزخانه شما می‌بخشد. باتوجه‌به اینکه چوب طبیعی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت چندان مقاوم نیست، می‌توانید برای افزایش طول عمر و مقاومت این نوع کابینت، آنها را رنگ‌آمیزی کنید. از چوب راش، چوب گردو، چوب بلوط، چوب افرا و... برای طراحی و اجرای کابینت تمام چوب استفاده می‌شود. 


طراحی و اجرای کابینت تمام چوب




طراحی و اجرای کابینت تمام چوب و انواع آن

همان‌طور که پیش‌تر یاد شد، رایج‌ترین متریال که در ساخت کابینت تمام چوب به کار می‌رود، چوب درخت‌های راش، بلوط و گردو است.

کابینت چوبی راش

چوب درخت راش، یکی از مستحکم‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین چوب‌ها برای ساخت کابینت چوبی به شمار می‌رود. این چوب در برابر عواملی مانند رطوبت و آب، ماندگار بالایی دارد و از محبوب‌ترین چوب‌ها برای ساخت کابینت به شمار می‌رود.

چوب درخت راش به رنگ صورتی پررنگ است و قابلیت رنگ‌پذیری بالایی دارد. بهترین چوب‌های راشی که در ساخت و اجرای کابینت تمام چوب از آن استفاده می‌شود، چوب راش آلمان و گرجستان است که بافت زیبا و انعطاف‌پذیری بالایی در فرم‌دهی دارد.

کابینت چوبی بلوط

کابینت‌هایی که از چوب درخت بلوط تولید می‌شوند استحکام و دوام بسیار بالایی دارند. چوب بلوط نسبت به چوب گردو مقرون به‌صرفه‌تر است و از متریال اصلی و رایج در ساخت کابینت چوبی به شمار می‌رود.

چوب‌های بلوط آمریکا و کانادا از بهترین چوب‌های بلوط در دنیا هستند که کیفیت بالایی دارند. این چوب‌ها در دو رنگ سفید و قرمز وجود دارند که نوع سفید آن مرغوب‌تر از قرمز آن است. اما چوب بلوط قرمز با توجه به قیمت پایین‌تر نسبت به چوب بلوط سفید و ماندگاری مناسب در برابر رطوبت و فرسایش، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابینت چوبی گردو

یکی از زیباترین و منحصر به فردترین چوب‌ها برای ساخت کابینت، چوب درخت گردو است. بافت زیبا، رایحه خوشبو و دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. رنگ قهوه‌ای تیره چوب گردو، جلوه بسیار زیبایی به نمای کار می‌بخشد و به همین دلیل طرفداران مخصوص به خود را دارد.

قیمت چوب گردو، نسبت به قیمت سایر چوب‌های مورد استفاده در کابینت‌سازی، بالاتر است و اغلب برای دکوراسیون آشپزخانه‌های مجلل، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که هزینه تمام شده برای ساخت کابینت با چوب گردو بسیارزیاد است، می‌توان از روکش چوب گردو نیز استفاده کرد، بدین صورت که چوب زیرین را از جنس روسی یا راش انتخاب می‌کنند، سپس نمای آن با روکش چوب گردو می‌پوشانند.

چوب گردو انواع مختلفی دارد و هزینه مدل ایرانی آن نسبت به مدل کانادایی و آمریکایی آن پایین‌تر است اما چوب گردوی کانادایی و آمریکایی از نوع ایرانی آن مرغوبیت بیشتری دارند. چنان‌چه، هزینه نهایی برای شما اهمیت ندارد، توصیه می‌شود، نوع کانادایی یا آمریکایی را برای ساخت کابینت چوبی خود انتخاب کنید.

چه عواملی بر کیفیت کابینت چوبی تاثیرگذارند؟

هنگام طراحی و اجرای کابینت تمام چوب، عوامل بسیارزیادی بر کیفیت کار مؤثرند:

- بهکارگیری دقت و ظرافت در طراحی و اجرای کابینت تمام چوب با کیفیت

- بهره‌گیری از چوب‌های با کیفیت و بادوام

- انتخاب رنگ مناسب

- انتخاب صفحه کابینت مناسب و یراق درجه یک

مزایا و معایب طراحی و اجرای کابینت تمام چوب 

مزایا

 دوام و ماندگاری بالا

 ایجاد نمایی شیک و چشم‌نواز در آشپزخانه

 طراحی بر اساس سلیقه افراد

 استحکام زیاد و امکان حکاکی نقش و نگار روی آن

 تنوع بالا در انتخاب طرح و رنگ

 قابلیت ترمیم و رنگ‌آمیزی مجدد درب‌های کابینت

معایب

× محدود بودن نوع درختان مورد استفاده در ساخت کابینت

× آسیب‌پذیری در برابر اشیا تیز (امکان ترمیم وجود دارد)

× باد کردن در اثر رطوبت بهدلیل عدم رعایت در اصول نگهداری از آن

طراحی و اجرای کابینت تمام چوب

همان‌گونهکه می‌دانید، طراحی و اجرای کابینت تمام چوب به مهارت و تخصص نیاز دارد. در این بخش بهصورت جداگانه به طراحی و اجرای کابینت تمام چوب خواهیم پرداخت.

طراحی کابینت تمام چوب

در طراحی کابینت چوبی، باید به مواردی توجه کرد تا کابینت همانگی لازم را با محیط و سایر لوازم دیگر داشته باشد و ظاهری زیبا ایجاد کند. مهم‌ترین موارد عبارتند از:

• توجه به نور محیط

یکی از اصول مهم در طراحی کابینت تمام چوب، توجه به نور محیط است. اگر آشپزخانه نورگیر کمی داشته باشد، برای آن فضا، کابینت‌هایی با رنگ روشن طراحی می‌کنند تا در طول روز نور را در محیط، بازتاب دهد. اما چنان‌چه، آشپزخانه دارای پنجره‌های بزرگ و فضای وسیعی باشد، از کابینت‌هایی با رنگ تیره در دکوراسیون آن استفاده می‌کنند و در این صورت، فضایی زیباتر ایجاد می‌شود.

• انتخاب رنگ مناسب

نکته دیگر در طراحی کابینت تمام چوب، انتخاب طیف رنگ مناسب است. انتخاب رنگ مناسب بهوسیله سلیقه شخصی و با کمک گرفتن از طراحان، می‌تواند باعث ایجاد محیطی دلپذیر شود.

• توجه به نقطه کانونی

برای طراحی کابینت تمام چوب، توجه به نقطه کانونی، اهمیت بسیاری دارد. به این معنا که نقطه کانونی باید بر اساس متراژ و ابعاد آشپزخانه بهدست آید، تا سینک، یخچال و گاز بهصورت متقارن جای‌گذاری شوند. برای بهدست آوردن نقطه کانونی، بهطور مرسوم، یک مثلث فرضی را درنظر می‌گیرند و چیدمان کابینت و لوازم را بر اساس آن انجام می‌دهند تا در تردد نیز مشکلی ایجاد نکند.

اجرای کابینت تمام چوب

مراحل طراحی و اجرای کابینت تمام چوب، بسیار مهم است. پس از طراحی، زمان اجرای کابینت فرا می‌رسد؛ یعنی پس از آنکه فرد با کمک طراحان، کابینت موردنظر خود را انتخاب و طرح سه بعدی آن را مشاهده کرد، به بخش پایانی و نصب آن می‌رسد. به خاطر داشته باشید که نصب و اجرای کابینت تمام چوب باید بهوسیله نیروی متخصص در این زمینه انجام شود.

قیمت طراحی و اجرای کابینت تمام چوب 

همان‌گونهکه شرح داده شد، در ساخت کابینت تمام چوب از چوب طبیعی استفاده می‌شود، بنابراین، هزینه بسیار بالاتری نسبت به کابینت‌هایی با روکش MDF و نئوپان دارد. اما نکته قابل توجه در این بخش آن است انتخاب کابینت تمام چوب، بهدلیل ماندگاری بالایی که دارد، در هزینه‌های شما برای تعویض زودهنگام کابینت، صرفه‌جویی می‌کند.

بدیهی است که به دلیل استفاده از چوب طبیعی و مصنوعات چوبی درجه یک در این نوع از کابینت‌ها، قیمت آنها نسبت به سایر انواع کابینت‌ها مانند کابینت هایگلاس، کابینت‌های ام‌دی‌اف و ... بالاتر خواهد بود و شما برای طراحی و اجرای کابینت تمام چوب می‌بایست هزینه بیشتری را پرداخت نمایید. با اینکه قیمت این نوع کابینت بالاتر از سایر کابینت‌هاست؛ اما کیفیت، زیبایی و جذابیت این کابینت‌ها به‌قدری خیره‌کننده و قابل‌توجه است که می‌توان گفت ارزش خرید این نوع کابینت بسیار بالاست. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از کابینت تمام چوب برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه خواهیم پرداخت. 

کابینت تمام چوب و مزایای استفاده برای دکوراسیون آشپزخانه

طراحی و اجرای کابینت تمام چوب علاوه بر زیبایی منحصربه‌فرد مزایای بسیاری خواهد داشت که در این بخش به بررسی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت. 

- کابینت‌های تمام چوب به شکل سفارشی طراحی و اجرا می‌شوند و به دلیل برخورداری از ویژگی انطباق‌پذیری بسیار بالا، دقیقاً به همان شکلی درمی‌آیند که شما به‌عنوان مشتری می‌خواهید. 

- کابینت‌های تمام چوب دارای دوام و طول عمر بالایی هستند و می‌توانند طی سالیان زیادی به‌عنوان دکوراسیون آشپزخانه شما کارایی داشته باشند. باتوجه‌به این ویژگی می‌توان گفت که هزینه بالایی که برای طراحی و اجرای کابینت تمام چوب پرداخت می‌کنید، بی توجیه نیست. پیشنهاد می‌شود در هنگام انتخاب چوب برای کابینت خود، هزینه بیشتری را صرف کنید و چوبی را خریداری نمایید که طول عمر بالاتری داشته باشد. 

- طراحی و اجرای کابینت تمام چوب در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی انجام می‌شود و از این رو، دست شما در انتخاب طرح و رنگ کابینت‌های خود کاملاً باز است. 

طراحی و اجرای کابینت تمام چوب برای آشپزخانه شما

در صورتی که به طراحی و اجرای کابینت تمام چوب برای آشپزخانه خود علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌شود تا این کار به گروهی کاربلد و باتجربه بسپارید؛ زیرا کابینت تمام چوب گران‌قیمت است و اگر طراحی و اجرای این نوع کابینت باکیفیت بالا صورت نپذیرد، هزینه‌ای که صرف می‌کنید، هدر خواهد رفت. از این رو، پیشنهاد می‌شود تا در انتخاب گروه طراح و مجری کابینت نهایت دقت را به کار بگیرید. اگر قصد دارید طراحی و اجرای کابینت تمام چوب برای آشپزخانه خود را به گروهی حرفه‌ای و مجرب بسپارید، تنها کافی است با شماره‌های موجود بر روی وب‌سایت تماس حاصل بفرمایید و از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

مطالعه بیشتر: روشویی

سخن پایانی

در این مقاله با طراحی و اجرای کابینت تمام چوب آشنا شدید. کابینت تمام چوب که اغلب از چوب‌های راش، بلوط و گردو تهیه می‌شود، زیبایی طبیعی و دوام بسیار بالایی دارد. برای طراحی و اجرای کابینت تمام چوب، علاوه بر سلیقه شخصی افراد در انتخاب رنگ، طرح و سایر موارد، داشتن مهارت‌های تخصصی در زمینه کابینت نیاز است که در این صورت باید از طراحان حرفه‌ای و ماهر کمک گرفته شود.

کابینت بدون دستگیره می تواند تمام چوب ساخته شود.


مقالات مشابه

محصول مشابه

دکوراسیون‌تان را همانگونه که در ذهن تصور می کنید با خدمات ما بسازید

VERGEUR WOOD CRAFTS