×

به اشتراک بگذارید

  • ساخت کابینت کلاسیک

هر آشپزخانه‌ای نیاز به کابینت دارد و هر کابینتی هم به سبک و روش خاصی ساخته می‌شود. دوستداران سبک‌های قدیمی و اشرافی علاقه زیادی به ساخت کابینت کلاسیک برای آشپزخانه‌های خود دارند. کابینت کلاسیک یادآور زندگی لوکس گذشته است و خانه‌های اشرافی بزرگ با حیاط و ایوان بزرگ آنها را به خاطر می‌آورد. شاید بهترین نامی که بتوان به این نوع کابینت داد، کابینت سلطنتی باشد.

با ما همراه باشید تا نگاهی به ساخت کابینت‌های کلاسیک داشته باشیم.

کابینت کلاسیک چیست؟

کابینت کلاسیک نوعی از کابینت‌ است که پیشینه آن به معماری یونان و روم باستان بازمی‌گردد. در سال‌های دور، این سبک از دکوراسیون در خانه‌های اشرافی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساخت همه بخش‌های کابینت کلاسیک از چوب است و روی درها و ستون‌های آن کنده‌کاری شده است. روی دستگیره‌های کابینت کلاسیک نیز نقش‌ونگار مختلفی طراحی شده تا در کنار درهای منبت‌کاری شده کابینت‌ها، ترکیب زیبا و یکدستی ارائه ‌دهد.

در سال‌های پیش این کابینت‌ها در رنگ‌های محدودتر و با استفاده از مصالح محدودتری ساخته می‌شد. امروزه با افزوده شدن سنگ‌های کوارتز و کورین، و دیگر عناصر آشپزخانه‌های مدرن به این سبک دکوراسیون، سه اتفاق مهم افتاده است. نخست اینکه کیفیت مصالح در ساخت کابینت کلاسیک بیشتر شده است. دوم اینکه ترکیب‌بندی آشپزخانه‌های کلاسیک زیباتر از پیش شده است، و نکته سوم اینکه رنگ‌بندی کابینت‌های کلاسیک نیز تنوع بیشتری پیدا کرده است.

تفاوت کابینت کلاسیک با کابینت مدرن در چیست؟

چند تفاوت اساسی در ساخت کابینت کلاسیک با کابینت مدرن وجود دارد:

* کابینت مدرن دارای سطح براق و لبه‌های صاف است، اما کابینت کلاسیک نه درخشندگی و نه لبه‌های صاف کابینت‌های مدرن را دارد.

* کابینت مدرن از موادی مانند پلی گلاس، پی وی سی، چوب و هایگلاس ساخته شده، اما کابینت کلاسیک اصیل فقط از چوب ساخته می‌شود.

* با توجه به نقش‌ونگار و کنده‌کاری روی کابینت‌های کلاسیک، تمیز کردن کابینت‌های مدرن آسان‌تر از کابینت‌های کلاسیک است.

* طراحی کابینت مدرن آسان‌تر از کابینت کلاسیک است.

* کابینت مدرن در برابر رطوبت مقاوم‌تر است و عمر کابینت مدرن بیشتر از کابینت کلاسیک است.

ساخت کابینت کلاسیک

اگر به دنبال ساخت یک کابینت لوکس و لاکچری برای منزل خودتان هستید، کابینت کلاسیک دقیقا همان چیزی است که مد نظر دارید. کابینت‌های کلاسیک جزء بهترین انواع کابینت‌های موجود در بازارند که معمولا با بهترین متریال‌ها و با ظاهر زیبایی ساخته می‌شوند. ساخت کابینت کلاسیک نیاز به تخصص و تجربه دارد؛ چرا که با توجه به جزئیات این کابینت، هر کسی از پس ساخت آن بر نمی‌آید. ساخت کابینت کلاسیک باید با توجه به سلیقه کارفرما و نظر او انجام شود.

ساخت کابینت کلاسیک و ویژگی‌های مهم 

کابینت‌های کلاسیک ویژگی‌های مختلفی دارند:

1- جنس کابینت کلاسیک اصیل از چوب است و هیچ ماده دیگری در ساخت آنها استفاده نمی‌شود.

2- روی کابینت‌ها با طرح‌ها و نقش‌های پیچیده‌ای به‌روش منبت، معرق یا روش‌های دیگر کنده‌کاری روی چوب پوشانده شده است.

3- از دستگیره‌های کنده‌کاری شده در ساخت کابینت کلاسیک استفاده می‌شود.

4- رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم و رنگ چوب در ساخت کابینت‌های کلاسیک استفاده می‌شود و رنگ‌های تند مانند قرمز و آبی در ساخت آنها جایگاهی ندارند.

5- کابینت‌ها در اندازه بزرگ ساخته می‌شوند و عمق زیادی دارند.

6- کابینت‌ها از نمای تمام‌چوب برخوردارند.

7- در ساخت کابینت‌های کلاسیک از ستون‌های کنده‌کاری‌شده استفاده می‌شود.

8- در ساخت کابینت کلاسیک، استفاده از سرستون و تاج کاربرد زیادی دارد.

9- یراق‌ها و دستگیره‌های برنزی و مسی از مصالح معمول در ساخت این کابینت‌ها هستند.

10- استفاده از سنگ‌های طبیعی و مصنوعی به‌عنوان صفحه کابینت در این سبک از طراحی معمول است.

11- به‌کارگیری شیشه یکی از ویژگی‌های کابینت‌های کلاسیک است و ترکیب شیشه و چوب این سبک را کامل می‌کند. در کابینت‌های کلاسیک قفسه‌های شیشه‌ای برای نگهداری برخی از لوازم برقی یا ظرف‌های آشپزخانه به کار می‌روند.

12- جزیره‌ای هم به سبک طراحی کابینت کلاسیک در دوران جدید افزوده شده است.

13- طراحی و ساخت کابینت‌های کلاسیک بر اساس اصل تعادل متقارن صورت می‌گیرد.

14- در ساخت کابینت کلاسیک کشوهای جک‌دار کاربرد ندارند.

15- محل قرارگیری هواکش در آشپزخانه کلاسیک باید مخفی شود.



ساخت کابینت کلاسیک



رنگ‌بندی در ساخت کابینت کلاسیک

رنگ‌های مختلفی در ساختن کابینت کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند:

* کابینت کلاسیک سفید:

رنگ سفید در ساخت کابینت کلاسیک یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها به شمار می‌رود. از برتری‌های کابینت سفید، روشن نشان دادن فضای خانه است. در خانه‌های با مساحت کوچک‌تر، رنگ سفید فضای خانه را هم بزرگ‌تر نشان می‌دهد. البته توجه داشته باشید که می‌توانید کابینت‌های سفید را با رنگ چوب ترکیب کنید و فضای گرم‌تری در آشپزخانه خود به وجود بیاورید.

* کابینت کلاسیک با رنگ چوب:

ساخت کابینت با رنگ‌های مختلف چوب بیشتر از هر رنگ دیگری یادآور سبک طراحی کلاسیک است. رنگ کابینت‌های چوبی از کرم روشن تا قهوه‌ای‌های تیره تغییر می‌کند. همه رنگ‌های چوب بهترین رنگ‌ها برای نشان دادن فضای کلاسیک آشپزخانه‌ها هستند.

انواع مواد در ساخت کابینت کلاسیک

کابینت‌های کلاسیک قدیمی فقط از چوب ساخته می‌شدند، اما در ساخت کابینت‌های کلاسیک جدید از مواد مختلفی استفاده می‌شود:

* کابینت کلاسیک چوب طبیعی:

قدیمی‌ترین ماده به‌کاررفته در ساخت کابینت کلاسیک، چوب طبیعی است. چوب درختان مختلفی مانند گردو، راش، گیلاس، بلوط و... در ساخت این کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چوب طبیعی دارای نقش‌های زیبایی است که حس و حال طبیعت را به خانه شما می‌آورد. چوب طبیعی برتری‌ها و البته معایبی در ساخت کابینت دارد. از برتری‌های چوب طبیعی می‌توان به زیبایی و دوام آن اشاره کرد. امروزه چوب طبیعی گران است و هزینه ساخت کابینت‌های کلاسیک با چوب طبیعی بالا و کابینت جدید است.

* کابینت کلاسیک با روکش چوب:

راه‌های مختلفی برای پایین آوردن هزینه ساخت کابینت کلاسیک پیش‌بینی شده است. یکی از این راه‌ها ساخت بدنه کابینت‌ها با ام دی اف، و پوشاندن روی آنها با روکش چوب است. در این نوع کابینت‌ها روی ام دی اف لایه‌ای یک میلی‌متری از چوب پرس می‌شود. پس از آن ورقه‌ها برش زده می‌شوند و روی آنها کنده‌کاری می‌شود.

این نوع کابینت‌ها زیبایی کابینت‌های کلاسیک چوبی را دارند، اما هزینه آنها کمتر است. همه بخش‌های کابینت‌های کلاسیک مانند ستون، سرستون، تاج و زیرچراغ هم در کابینت‌های از جنس ام دی اف می‌توانند ساخته شوند. به این نوع کابینت‌ها کابینت‌های طرح چوب هم گفته می‌شود.

* کابینت کلاسیک ممبران:

ممبران نوعی روکش است که روی ام دی اف زده می‌شود تا ظاهر متفاوتی به آن بدهد. بیشترین روکشی که برای این کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس پی وی سی است. پی وی سی نوعی پلاستیک فشرده است که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف ساخته می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های ممبران، فراهم کردن امکان کنده‌کاری برای طراحی و ساخت کابینت کلاسیک است.

کابینت‌های ممبران ظاهر آشپزخانه شما را شبیه به آشپزخانه‌های کلاسیک می‌کند، اما از مواد ارزان‌تری در ساخت آنها استفاده می‌شود. از برتری‌های انواع ورق ممبران، رنگ‌بندی بسیار آنها است که انتخاب را برای شما آسان می‌سازد. کنده‌کاری روی ممبران با دستگاه سی ان سی صورت می‌گیرد و کار نهایی شبیه کابینت‌های کلاسیک قدیمی است.

ساخت کابینت کلاسیک و انواع سبک ها

* سبک رومی:

سبک رومی یادآور هنر ایتالیا در دوران روم باستان است. کنده‌کاری‌های روی کابینت‌ها در سبک رومی با کنده‌کاری‌های کابینت‌‌های ایرانی متفاوت است. نقش‌های روی کابینت‌های سبک رومی بیشتر خط‌های صافی هستند که یادآور ستون‌های آثار دوران کلاسیک روم باستان است. در این سبک کابینت‌ها نقش‌ونگارهای پرچین‌وشکن دیده نمی‌شود.

ساخت کابینت کلاسیک سبک رومی بیشتر از ام دی اف، و در رنگ روشن است و روی آن با دستگاه سی ان سی طراحی می‌شود.

* سبک نئوکلاسیک:

در دنیای مدرن هیچ چیزی ثابت نیست و هیچ سبکی هم ثابت نمی‌ماند. با تغییراتی که در سبک کلاسیک به وجود آمده، سبکی نو به نام نئوکلاسیک طراحی شده که ممکن است مورد علاقه شما هم باشد. سبک نئوکلاسیک ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن است. این سبک می‌تواند توجه افرادی را جلب کند که هم دوستدار سبک کلاسیک هستند و هم ریزه‌کاری‌های آن را دوست ندارند.

* سبک کلاسیک ساده:

نقش‌ونگارها و کنده‌کاری‌ها در کابینت‌های ساده کلاسیک کمتر از کابینت‌های کلاسیک اصیل است. ساخت کابینت کلاسیک ساده مورد توجه کسانی است که هم به کابینت‌های کلاسیک علاقه‌مند هستند و هم ریزه‌کاری‌های این کابینت‌ها را دوست ندارند.

صفحه کابینت در آشپزخانه کلاسیک:

صفحه کابینت آشپزخانه‌های کلاسیک از مصالح مختلفی تهیه می‌شود. سنگ‌های کوارتز و کورین دو مورد از سنگ‌های مصنوعی پراستفاده در ساخت صفحه این کابینت‌ها هستند. البته از سنگ‌های طبیعی مرمر و گرانیت هم برای روکش کابینت‌ها و جزیره در آشپزخانه‌های کلاسیک استفاده زیادی می‌شود.



ساخت کابینت کلاسیک



برتری‌های ساخت کابینت کلاسیک:

* مهم‌ترین برتری کابینت کلاسیک، زیبایی و شکوه سلطنتی آن است.

* کاربرد چوب در این کابینت‌ها اصالت ویژه‌ای به این سبک می‌بخشد.

* فضاهای بزرگ برای طراحی و ساخت کابینت کلاسیک بسیار مناسب هستند.

* سبک طراحی و کنده‌کاری روی کابینت‌های کلاسیک می‌تواند متفاوت، و مطابق با سلیقه افراد مختلف باشد.

* در صورت بهره‌گیری از مواد بادوام، عمر بالایی دارند.

* می‌توان آشپزخانه‌های کلاسیک را با ترکیبی از هنر کلاسیک و مدرن ساخت تا متناسب با سلیقه امروز مردم باشد.

معایب ساخت کابینت کلاسیک:

* کابینت‌های چوبی در برابر رطوبت آسیب‌پذیرند.

* در فضاهای کوچک و محدود قابلیت اجرای کمتری دارد.

* با در نظر گرفتن پیچیدگی ساخت کابینت کلاسیک، زمان ساخت آنها بیشتر از کابینت‌های مدرن است.

* در برابر دمای بالا آسیب‌پذیر هستند.

* آسیب‌پذیری زیادی در برابر وسایل تیز و برنده دارند.

* در صورت آسیب رسیدن به طرح کابینت، امکان ترمیم یا عوض کردن آن نیست.

* وزن کابینت‌های کلاسیک بالا، و نصب آنها دشوار است.

* تمیز کردن کابینت‌ها، به‌دلیل نقش‌ونگار کابینت‌ها و دسته‌های کنده‌کاری شده آنها، آسان نیست.

* در صورتی که از مواد نامرغوب در ساخت این کابینت‌ها استفاده شود، طرح روی آنها از بین می‌رود و رنگ کابینت‌ها هم کدر می‌شود.

* نسبت به کابینت‌های مدرن محدودیت رنگ دارند.

* قیمت بالایی دارند.


ساخت کابینت کلاسیک برای آشپزخانه

کابینت کلاسیک از جمله کابینت‌های لاکچری برای آشپزخانه‌های امروزی محسوب می‌شود. ساخت کابینت کلاسیک باید با بهترین متریال‌ها و حتی چوب‌های لاکچری انجام شود. معمولا از چوب طبیعی برای ساخت کابینت با سبک کلاسیک استفاده می‌شود؛ اما انتخاب سبک‌های دیگر چوب نیز برای ساخت کابینت کلاسیک بلامانع است. 

آن چیزی که کابینت کلاسیک را از دیگر انواع کابینت‌ها متمایز می‌کند، جزئیات است. در هنگام ساخت کابینت کلاسیک به جزئیات این کابینت توجه بسیار زیادی می‌شود. بخش‌هایی از کابینت با برجستگی‌های خاص تولید می‌شوند. به کار رفتن یراق آلات و دستگیره‌های لوکس در کابینت کلاسیک، آن را لوکس تر نشان می‌دهد. 

ساخت کابینت کلاسیک برای آشپزخانه‌های لوکس و لاکچری امروزی، بسیار ایده‎آل است. برای ساخت کابینت کلاسیک می‌توان از متریال‌های مختلفی استفاده کرد. از طرفی سبک‌های بسیار متفاوتی برای کابینت‌های کلاسیک وجود دارند که می‌توان از هر یک از آن‌ها برای اجرا و ساخت کابینت کلاسیک استفاده کرد. بدیهی است که ساخت کابینت با سبک کلاسیک باید به صورت کاملا تخصصی انجام شود تا از هر نظر خیال افراد از کیفیت و زیبایی کابینت راحت باشد. 

برای سفارش ساخت کابینت کلاسیک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ 

در صورتی که قصد ثبت سفارش ساخت کابینت کلاسیک را دارید، باید به نکات مختلفی توجه کنید تا در نهایت بهترین کابینت را در منزل خودتان نصب کنید. از جمله نکات مهم برای ساخت کابینت‌های کلاسیک عبارتند از: 
حتما به رنگ کابینت کلاسیک توجه داشته باشید. سعی کنید که همخوانی میان رنگ کابینت و رنگ کاشی و سرامیک‌ها را در نظر بگیرید. یک کابینت کلاسیک با رنگ تیره، نمی‌تواند برای آشپزخانه‎ای که دارای کاشی و سرامیک‌های تیره است، گزینه ایده آلی باشد. 
ظاهر کابینت کلاسیک بر روی قیمت کابینت کلاسیک تاثیر می‌گذارد. اگر به دنبال ساخت کابینت با سبک کلاسیک ارزان‎قیمت هستید، بهتر است کمی از پیچیدگی طرح‌های درخواستی خود کاهش دهید. 
فضای آشپزخانه شما باید مکان ایده‎آلی برای اجرای کابینت کلاسیک باشد. اگر به هر دلیلی فضای آشپزخانه کوچکی دارید، بهتر است که از پیچیدکی‌های کابینت کلاسیک کاهش دهید و بیشتر روی استفاده از حداکثر فضا در آشپزخانه تمرکز کنید. 
چوب و یراق‎آلات به کار رفته در کابینت کلاسیک بسیار حائز اهمیت‌اند. سعی کنید که از بهترین یراق‎آلات و چوب‌ها استفاده کنید. 

ساخت کابینت کلاسیک می‌تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و علاوه بر آن، سبک دکوراسیون داخلی منزل شما را متحول کند. در این مقاله در مورد کابینت کلاسیک و نکاتی که باید در هنگام ساخت این نوع کابینت، به آن‌ها توجه داشته باشید را ذکر کردیم. بنابراین، فقط کافیست که یک مجموعه معتبر را برای ساخت کابینت کلاسیک انتخاب کنید تا در نهایت به سبک دکوراسیون آشپزخانه ایده‎آل خودتان برسید. 
کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک از دیگر سبک های امروزی است.

سخن پایانی:

در گذر زمان سبک‌های مختلفی در دکوراسیون خانه‌ها روج پیدا می‌کنند و سبک‌های قدیمی به حاشیه می‌روند. سبک کلاسیک از روش‌هایی است که در سال‌های اخیر دوباره مورد توجه قرار گرفته است. البته تغییری که در آن ایجاد شده، مطابقت آن با مواد و مصالح مدرن، و اضافه شدن عناصر مدرن به طراحی آشپزخانه بوده است. توجه داشته باشید این روش دکوراسیون آشپزخانه که گویای اشرافیتی سلطنتی است، باید با دکوراسیون بخش‌های دیگر خانه هم هماهنگ باشد.

ورگر تولید کننده کابینت آشپزخانه در زیباترین طرح ها می باشد.

مقالات مشابه

محصول مشابه

دکوراسیون‌تان را همانگونه که در ذهن تصور می کنید با خدمات ما بسازید

VERGEUR WOOD CRAFTS