×

به اشتراک بگذارید

  • دیزاین آشپزخانه مدرن

آشپزخانه قلب خانه است؛ چه در زندگی شهری و چه روستایی، آشپزخانه جایی است که غذای خانواده خود را آماده می‌کنید، با هم غذا می‌خورید، صحبت می‌کنید و خاطره می‌سازید. آشپزخانه‌های مدرن و طراحي آشپزخانه مدرن دارای عملگرایی بی‌نظیر هستند و خلاقیت در دیزاین آشپزخانه مدرن می‌تواند این فضا را از نظر زیبایی، به یک اثر هنری تبدیل کند.

ترکیب متریال‌ها در آشپزخانه مدرن

سبک مدرن از شاخص‌ترین سبک‌ها در معماری و طراحی دکوراسیون داخلی دارد که به فضای زندگی امروز ما، شکل داده است. ما در دیزاین آشپزخانه مدرن به دنبال نهایت استفاده از فضای داخلی هستیم، به همین دلیل سبک مدرن، از بهترین روش‌های طراحی داخلی خانه‌های کوچک با طراحی کابینت آشپزخانه مدرن است. در ادامه با دکوراسیون آشپزخانه مدرن بیشتر آشنا می‌شویم و نمونه‌هایی از بهترین دیزاین دکوراسیون آشپزخانه مدرن خواهیم دید. در این مطلب تلاش می‌کنیم تا راهنمای طراحی و دیزاین آشپزخانه مدرن شما باشیم.

آشپزخانه مدرن چیست؟

سبک مدرن در ذهن هر کدام از ما معنی ویژه‌ای دارد. ممکن است برای یک نفر، مدرن به معنای جدید باشد و برای فرد دیگری به معنای ساده و کم‌تزئینات. معماری مدرن یک سبک مهم از معماری است که ویژگی‌های مشخصی دارد و ساخت کابینت مدرن نیاز به تخصص خاص دارد.

هندسه ساده و تزئین با خطوط افقی و عمودی در دیزاین آشپزخانه مدرن

به عنوان مثال، معماری مدرن به این شناخته می‌شود که به جذابیت فرم‌ها بیش از تزئینات اهمیت می‌دهد. بنابراین در دیزاین آشپزخانه مدرن، کابینت‌های براق و یکپارچه مانند های‌گلاس بر کابینت‌های چوب طبیعی که تزئینات زیادی دارند، ترجیح داده می‌شود. چون تاکید سبک مدرن بر سادگی احجام، کاهش تزئینات غیرضروری و کاربرد متریال‌های جدید است. در ادامه شاخصه‌های اصلی معماری مدرن را بررسی خواهیم کرد تا راهنمای طراحی و دیزاین آشپزخانه مدرن خانه شما باشد.

کاربرد خطوط صاف و زوایای 90 درجه

معماری مدرن بر سادگی حجمی تاکید دارد و از احجام ساده هندسی مانند مکعب، مکعب‌مستطیل و استوانه استفاده می‌کند. کابینت‌های مدرن تزئینات کنده‌کاری متداول در سبک کلاسیک را ندارند و تنها با سطح براق یکپارچه خود و خطوط افقی و عمودی زیبا می‌شوند.

پلان آزاد و حذف دیوارهای داخلی

تکنولوژی‌های جدید عصر مدرن، امکان داشتن فضای داخلی دلباز و بدون دیوار را فراهم کرده است. استفاده از اسکلت ساختمانی به جای دیوار باربر در معماری مدرن باعث شده، بسیاری از دیوارهای داخلی غیرضروری برداشته شود. آشپزخانه اپن ثمره تکنولوژی جدید در لوازم خانگی مانند اجاق گاز و هود آشپزخانه است که می‌توانند بو و حرارت پخت‌وپز را کاهش دهند و جذب کنند و امکان برداشتن دیوارهای آشپزخانه را فراهم کردند.

پلان آزاد در سبک مدرن، خانه را یکپارچه می‌کند

کاربرد فراوان شیشه در نما

نمای شیشه‌ای از شاخصه‌های مهم معماری مدرن است که فضای داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خانه به سبک مدرن دارای پنجره‌های بزرگ است که نور را به مرکز خانه می‌رساند و فضاهایی را که در بیشتر در طول روز استفاده می‌شوند مانند نشیمن و آشپزخانه را روشن می‌کند.

مصالح و متریال‌های جدید

در معماری مدرن از انواع متریال‌های جدید در قرن بیستم مانند فولاد، بتن و شیشه، فراوان استفاده می‌شد. در قرن بیست‌ویکم نیز در سبک مدرن از انواع متریال‌های جدید مثلا روکش‌های های‌گلاس، پلی‌گلاس، لمی‌گلاس و ... برای دیزاین آشپزخانه مدرن و دیگر فضاهای خانه استفاده می‌شود.

استفاده از متریال‌های سنتی مانند چوب، سنگ و آجر در سبک مدرن با جزئیات کمتری همراه است. سطوح چوبی به صورت یکدست در صفحات بزرگ به کار می‌روند و از تزئینات کلاسیک خبری نیست.

سنگ گرانیت یک‌تکه

کابینت استیل ضدزنگ

موزاییک‌کاری مینیمال

تولید صنعتی: سریعتر، ارزان‌تر و بادوام‌تر

معماری مدرن در راستای صنعتی‌سازی و تولید انبوه حرکت می‌کند. اجزای دیزاین آشپزخانه مدرن معمولا سریعتر و ارزان‌تر تولید می‌شود و در عین حال تنوع بالایی دارد و سلیقه‌های مختلف را پوشش می‌دهد.



دیزاین آشپزخانه مدرن



دکوراسیون آشپزخانه مدرن و رنگ‌بندی زنده و روشن

در دیزاین آشپزخانه مدرن معمولا از پالت رنگی ساده مانند طیف مشکی، طیف خاکستری و سفید در ترکیب با چوب‌های تیره استفاده می‌کنیم. اما حتما لازم نیست رنگ‌بندی‌های متداول را تکرار کنیم و طراحی مدرن آشپزخانه می‌تواند بسیار رنگی‌تر باشد.

به دکوراسیون مدرن رنگ اضافه کنید!

معماری مدرن حذف تزئینات گران‌قیمت مانند کنده‌کاری‌ها و گچ‌بری‌ها را با رنگ‌های درخشان و متریال‌های براق جبران می‌کند. ترکیبات رنگی متنوعی در دکوراسیون آشپزخانه مدرن قابل اجراست که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کنتراست رنگی در دیزاین آشپزخانه مدرن

کنتراست رنگی در سبک مدرن، پرطرفدار است. زیباترین کنتراست رنگی بین رنگ‌های سفید و سیاه وجود دارد و محیط آشپزخانه را چشمگیر می‌کند. کنتراست رنگ‌های سفید و قهوه‌ای سوخته، یکی دیگر از ترکیب‌های رنگی جذاب برای آشپزخانه است.

کنتراست سفید و مشکی در آشپزخانه مدرن

رنگ‌بندی مینیمال، مونوکروم یا تک‌رنگ

سایه‌روشن و طیف تک‌رنگ از مشخصه‌های سبک مدرن است. استفاده از طیف یک رنگ در فضای داخلی، هارمونی دلنشینی ایجاد می‌کند. طراحی داخلی مونوکروم یا تک‌رنگ از ترندهای روز در دکوراسیون آشپزخانه مدرن است.

آشپزخانه مدرن تک‌رنگ ‌سفید

استفاده از هر رنگ می‌تواند به محیط، حس ویژه‌ای ببخشد. از طرح‌های محبوب و مینیمال، تک‌رنگ سفید است که جایگاه ویژه‌ای در دیزاین آشپزخانه مدرن دارد. آشپزخانه یکدست سفید، بزرگتر به نظر می‌رسد و محیط را روشن و درخشان می‌کند.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن و کاربرد رنگ‌های مکمل

بکارگیری رنگ‌های اصلی به همراه رنگ مکملشان، فضایی شاداب و پر از انرژی می‌سازد. رنگ‌بندی‌های بنفش-زرد، سبز-قرمز و آبی-نارنجی از ترکیبات ایده‌آل برای آشپزخانه‌ای شاداب و اشتهاآور است.

زرد و بنفش در دیزاین مدرن

مبلمان و لوازم آشپزخانه مینیمال و عملکردی

در فلسفه معماری مدرن، عملکردی بودن بالاتر از همه چیز است. چیدمان در دیزاین آشپزخانه مدرن باید به صورتی باشد که بهترین عملکرد وجود داشته باشد و به راحتی بتوان بین مثلث کاری آشپزخانه حرکت کرد.

مثلث عملکردهای آشپزخانه شامل پخت‌وپز (اجاق گاز)، شست‌وشو (سینک ظرفشویی) و نگهداری از مواد خوراکی (یخچال) است. این مثلث باید به صورتی شکل بگیرد که فاصله کم و مطلوبی بین اجاق، سینک ظرفشویی و یخچال باشد تا به‌راحتی بتوان آشپزی کرد.

بنابراین جانمایی مناسب اجزای آشپزخانه و لوله کشی مناسب آب و گاز از نکات مهم در دکوراسیون آشپزخانه مدرن است. زیرا راحتی در استفاده، حرف اول را در طراحی مدرن می‌زند.

دیزاین آشپزخانه مدرن برای فضاهای کوچک

دیزاین آشپزخانه مدرن برای طراحی آشپزخانه‌های کوچک مناسب است. شما می‌توانید با استفاده از کابینت‌های براق و جمع‌وجور، فضا را بزرگتر نشان دهید. نکات زیر می‌توانند راهنمای طراحی و دیزاین آشپزخانه مدرن خانه کوچک و دوست‌داشتنی شما باشند.

آشپزخانه‌های L شکل

آشپزخانه‌های دارای دو ضلع یا L شکل، فضای کمی را اشغال می‌کنند و برای خانه‌های کوچک مناسبند. آشپزخانه‌های L شکل با فضای نشیمن تلفیق می‌شوند و دیواری آنها را از فضاهای دیگر جدا نمی‌کند، بنابراین کل فضای خانه بزرگتر دیده می‌شود.

مثلث کار در آشپزخانه جمع‌وجور L شکل

از رنگ‌های تیره و تاکیدی استفاده کنید

استفاده از رنگ‌های پررنگ‌تر و تیره‌تر، آشپزخانه را به کانون توجه‌ها تبدیل می‌کند. رنگ‌های تیره چرک‌تاب‌تر هستند و آشپزخانه نیاز کمتری به شستشوی دائم خواهد داشت.

از کابینت‌های ایستاده استفاده کنید

استفاده از کابینت‌های ایستاده که از کف تا سقف کشیده شده‌اند، در عین شیک بودن، کاربردی است. در این کابینت‌ها می‌توانید وسایل آشپزی را نگهداری کنید و فضای قرارگیری لوازم الکتریکی آشپزخانه مانند ماکروویو و ماشین ظرفشویی را فراهم کنید.

کابینت‌های ایستاده جادار برای آشپزخانه مدرن کوچک

نور طبیعی را به درون آشپزخانه بیاورید

اگر موقعیت قرارگیری آشپزخانه در نقشه خانه، این اجازه را به شما می‌دهد، حتما از پنجره‌های سقفی و دیواری استفاده کنید. ورود غیرمستقیم نور طبیعی به آشپزخانه یک موهبت است و فضا را زنده می‌کند.

نور طبیعی حضور در آشپزخانه را دلنشین می‌کند

البته نور مستقیم می‌تواند باعث کهنگی مبلمان آشپزخانه شود و رنگ کابینت‌های سفید را به سمت زردی ببرد. بهتر است بر روی پنچره‌های آشپزخانه، پرده نازکی بکشید تا هم نور را داشته باشید و هم ماندگاری متریال‌های استفاده‌شده را بالا ببرید.

از نور مصنوعی برای تاکید استفاده کنید

نورپردازی مصنوعی در آشپزخانه، جنبه زیبایی و عملکردی را همزمان دارد. با نورپردازی مناسب می‌توان در آشپزخانه نقطه کانونی ایجاد کرد و یا کنج دو ضلع آشپزخانه را که معمولا تاریک است، روشن کرد. با کمک چراغ های نوار انعطاف پذیر LED می‌توانید کابینت‌های ردیفی را برجسته کنید و با استفاده از روشنایی در زیر کابینت‌ها، میز کار را روشن کنید.

نورپردازی لایه‌ای در دیزاین مدرن آشپزخانه

مصالح مورد استفاده در دیزاین آشپزخانه مدرن، نیز تاثیر مهمی در روشنایی آن دارد. متریال‌هایی مانند کاشی‌های براق، کابینت‌های های‌گلاس و فولاد ضدزنگ که نور را در فضا منعکس می‌کنند به روشن‌تر و بزرگ‌تر دیده شدن آشپزخانه، کمک می‌کنند.

از کابینت جزیره استفاده کنید

کابینت جزیره برای آشپزی کاربردی است و فضای دور تا دور آن برای گردش در آشپزخانه و دسترسی به لوازم مورد نیاز، ایده‌آل است. یک کابینت جزیره کوچک می‌تواند آشپزخانه اپن را از فضای نشیمن جدا کند و در عین حال جلوی دید را نمی‌گیرد و فضای خانه یکپارچه و بزرگ‌تر دیده می‌شود.

کابینت جزیره کوچک در آشپزخانه‌های کوچک

کابینت جزیره چندمنظوره است و می‌تواند به صورت یک میز ناهارخوری کوچک عمل کند. علاوه بر آن کابینت‌بندی دارد و می‌تواند به عنوان فضای ذخیره‌سازی لوازم و خوراکی‌های خشک استفاده شود.

یک میز صبحانه‌خوری داشته باشید

اضافه کردن یک میز صبحانه‌خوری کوچک خصوصا در انتهای یکی از ضلع‌های آشپزخانه L شکل، انتخاب درستی است. این میز جای زیادی نخواهد گرفت و فضایی برای آماده‌سازی و خوردن غذا فراهم می‌کند.



دکوراسیون آشپزخانه مدرن



برای دیزاین آشپزخانه مدرن به چه چیز فکر کنیم؟

برای شروع طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن اول از عملکردها شروع کنید. به این فکر کنید که در آشپزخانه چه کارهایی انجام می‌دهید. آیا هر روز آشپزی می‌کنید؟ در آشپزخانه صبحانه می‌خورید؟ اولین چیزی که طراحان داخلی حرفه‌ای در طراحی خانه به آن توجه می‌کنند، عادت‌ها و سبک زندگی شماست. در ادامه تلاش داریم با معرفی گام‌های زیر، راهنمای طراحی و دیزاین آشپزخانه مدرن و زیبای شما باشیم.

جانمایی یخچال، فریزر و انواع لوازم الکتریکی در آشپزخانه مدرن

به کارکردی که آشپزخانه برای شما دارد توجه کنید

اینکه برای آشپزی چه چیزهایی می‌خرید؟ چه غذاهایی می‌پزید؟ چه مقدار لوازم آشپزخانه و مواد خوراکی، در کابینت‌ها نگه می‌دارید؟ از چه دستگاه‌های الکتریکی در آشپزخانه استفاده می‌کنید؟ همه در طراحی چیدمان آشپزخانه مهم هستند.

دیزاین آشپزخانه مدرن باید بتواند سطح کار کافی را فراهم کند، فضای ذخیره‌سازی کافی را داشته باشد و اجزای اصلی آشپزخانه همچون اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال را در چیدمانی قرار دهد که کارهای آشپزی و شست‌وشو به راحت‌تری روش پیش رود.

با توجه به عملکرد آشپزخانه برای شما، چیدمان و تاسیسات را طراحی کنید

در یک طراحی دقیق آشپزخانه باید حتما الزامات تاسیساتی مانند لوله‌کشی آب، تهویه، روشنایی و ... لحاظ شود. سبک زندگی شما و استفاده‌‌ای که از آشپزخانه دارید، چیدمان و تاسیسات را مشخص می‌کند. مثلا اگر بخواهید اجاق گاز و سطح کار آشپزی را در کابینت جزیره داشته باشید باید لوله‌کشی گاز و خروجی هواکش و هود آشپزخانه را در نظر بگیرید. داشتن سینک ظرفشویی و فضای نگهداری ظروف در کابینت جزیره‌ای نیاز به در نظر گرفتن لوله‌کشی آب دارد. چنین نکاتی باید در هنگام طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن مورد توجه قرار گیرند.

با توجه به بودجه خود، متریال‌ها را انتخاب کنید

امروزه تکنولوژی، مواد و متریال‌های بسیاری را به بازار دیزاین آشپزخانه آورده است و شما برای پوشاندن دیوارها، کابینت‌بندی و سطوح کار، گزینه‌های بیشتری دارید. نکات زیر می‌توانند راهنمای طراحی و دیزاین آشپزخانه مدرن در انتخاب مصالح و متریال‌ها باشند.

استفاده از انواع متریال در دیزاین مدرن آشپزخانه

انتخاب کاشی و سرامیک آشپزخانه

امروزه انواع کاشی و سرامیک برای پوشاندن دیوارهای آشپزخانه در انواع طرح‌ها و قیمت‌ها موجود است. یک دیوارپوش مطلوب برای آشپزخانه باید مقاوم و چرک‌تاب باشد و به خوبی تمیز شود. کاشی و سرامیک آشپزخانه، در تنوع طرح و قیمت بسیار زیادی تولید می‌شود و اگر باسلیقه انتخاب شود از زیبایی‌های آشپزخانه خواهد بود.

انتخاب کابینت آشپزخانه

در دیزاین آشپزخانه مدرن انواع متریال کابینت در دسترس شماست که تنوع بی‌نظیری از طرح، بافت، رنگ و قیمت دارند. کابینت براق از شاخصه‌های سبک مدرن است، به همین دلیل در سراسر جهان، کابینت‌های درخشان یا «گلاس» در دکوراسیون آشپزخانه مدرن محبوب هستند.

کابینت های گلاس مات در آشپزخانه مدرن

البته شما مجبور به استفاده از کابینت‌های براق نیستید، کابینت با رنگ یا روکش مات نیز در سبک مدرن پراستفاده است. کابینت‌های با رنگ پلی‌اورتان از نمونه‌های محبوب کابینت مات هستند که معمولا با داشتن تزئینات بیشتر در دکوراسیون کلاسیک استفاده می‌شوند. شما می‌توانید کابینت‌های پلی‌اورتان با طرح هندسی ساده‌تر را به خوبی با دکوراسیون آشپزخانه مدرن ترکیب کنید.

کابینت‌های با جنس ورق ام‌دی‌اف روکش‌شده مات و کتان از کابینت‌های زیبا و اقتصادی برای دیزاین آشپزخانه مدرن هستند که در رنگ‌بندی‌های زیبای قهوه‌ای، خاکستری و سفید در بازار موجود هستند.

انتخاب سنگ اپن آشپزخانه

سنگ اپن آشپزخانه از دیگر متریال‌هایی است که در دیزاین آشپزخانه مدرن، به چشم می‌آید و در انواع طرح‌ها، رنگ‌ها و قیمت‌ها عرضه می‌شود. انواع سنگ اپن شامل از جنس‌های کورین، کوارتز، دکتون، گرانیت، مرمر و ... در بازار موجود است. هر سنگ طیف رنگی مختص به خود، نقوش منحصربه‌فرد و حدود قیمتی مشخصی دارد و شما می‌توانید با در نظر گرفتن سلیقه و بودجه مدنظر خود به بهترین انتخاب برسید.

انتخاب کفپوش آشپزخانه

از آنجایی که آشپزخانه فضایی تر و مرطوب به حساب می‌آید و ممکن است نیاز به شست‌وشوی کف آن وجود داشته باشد، برای پوشاندن آن از متریال‌های مقاوم در برابر شست‌وشو مانند سرامیک، سنگ و وینیل (PVC) استفاده می‌شود.

هر چند اجباری در کاربرد این متریال‌ها وجود ندارد و شما خصوصا در آشپزخانه‌های باز و بدون دیوار جداکننده، می‌توانید طبق دیگر فضاهای خانه، آشپزخانه را پارکت کنید یا بر روی موزاییک و سرامیک از فرش استفاده کنید.

انتخاب کفپوش آشپزخانه به نحوه استفاده شما از آشپزخانه و دیزاین کلی خانه بستگی دارد. انواع کفپوش سرامیکی، کفپوش سنگی، کفپوش چوب‌پنبه‌ای، کفپوش پارکت، کفپوش وینیلی (PVC) و ... را می‌توان در دیزاین آشپزخانه مدرن به کار برد و به خوبی با متریال کابینت و دیوارپوش هماهنگ کرد.

برای نورپردازی، اکسسوری‌ها و لوازم آشپزی تصمیم بگیرید

مرحله آخر در دکوراسیون آشپزخانه مدرن، انتخاب خرده‌ریزها و عناصر زینتی است. توجه داشته باشید که دیزاین مدرن شما را به طراحی مینیمال و استفاده حداقلی از خرده‌ریزها تشویق می‌کند.

نورپردازی قسمت مهمی از طراحی مدرن آشپزخانه است و خصوصا اگر در آشپزخانه شما، میز اپن یا صبحانه‌خوری وجود دارد، پیشنهاد می‌شود که از یک چراغ‌آویز مدرن به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید چون جلوه خاصی به آشپزخانه می‌دهد.

خرده‌ریزهای آشپزخانه را هوشمندانه انتخاب کنید

اکسسوری‌ها کابینت‌های کوچک رومیزی یا درون کشویی هستند که ظروف کوچک، ادویه‌ها و ... را در آنها نگه‌داری می‌کنیم. چند اکسسوری زیبا و ساده بر روی کابینت‌ها به آراستگی بیشتر آشپزخانه کمک می‌کند. برای پر کردن سطح کابینت‌ها و میزها تنها چند ظرف میوه یا گلدان گل شیک کافی است.

جمع‌بندی

دیزاین آشپزخانه مدرن از سبک‌های سازگار با زندگی شهری است که برای بسیاری از ساکنان خانه‌های آپارتمانی، ایده‌آل است. شما می‌توانید دکوراسیون آشپزخانه مدرن را در طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و بودجه‌ها در نظر داشته باشید. زیرا از متریال‌های متنوعی در سبک مدرن استفاده می‌شود که با ترکیب آنها می‌توانید به طرح‌های مختلف با هزینه‌ متفاوتی برسید.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن، عملکرد و زیبایی را هدف قرار می‌دهد و شما با رعایت کردن نکات راهنمای طراحی کابینت آشپزخانه مدرن و دیزاین آشپزخانه مدرن می‌توانید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید و قدم به قدم در مسیر طراحی یک آشپزخانه لوکس و کاربردی حرکت کنید.

مقالات مشابه

محصول مشابه

دکوراسیون‌تان را همانگونه که در ذهن تصور می کنید با خدمات ما بسازید

VERGEUR WOOD CRAFTS