×

به اشتراک بگذارید

  • درب پیوت pivot

معرفی درب پیوت pivot

درب‌ها، یکی از عناصر اصلی در دکوراسیون یک محیط به شمار می‌روند. درب پیوت pivot یا درب محوری، یکی از انواع درب‌ محسوب می‌شود که امروزه در ایجاد یک دکوراسیون مدرن، نقش عمده‌ای دارد. مکانیزم درب محوری، متفاوت از درب‌های رایج است و بهدلیل ایجاد فضایی متفاوت از دکوراسیون معمول، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

از گذشته تا به امروز، تنوع بسیاری در متریال دکوراسیون خانه‌ها به وجود آمده است که درب پیوت pivot بهعنوان یکی از این موارد برای ایجاد محیطی دلنشین و مدرن به کار می‌رود. این درب‌ها بهدلیل ساختار متفاوت از درب‌های متداول و قدیمی و نیز ظاهر جذاب و مدرن، بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

درب پیوت pivot یک انتخاب بسیار مناسب برای هتل‌ها، منازل و ویلاهای به شمار می‌رود و ظاهری شیک به محیط می‌بخشد.

همواره مدرن‌سازی و پیشرفت یکی از شاخصه‌های مهم در صنعت دکوراسیون داخلی بوده و طراحان دکوراسیون داخلی تلاش کرده‌اند تا با استفاده از المان‌های جدید در دکوراسیون، ظاهری جذاب و مدرن را به منازل، ویلاها و... ببخشند. درب‌ها یکی از مهم‌ترین عناصری هستند که در دکوراسیون داخلی منازل و ویلاها حضور دارند و در زیبایی و کارایی این فضا بسیار مؤثرند. یکی از درب‌هایی که به دلیل ظاهر مدرن و ساختار نوین خود در سالیان اخیر موردتوجه طراحان داخلی قرار گرفته و امروزه در اغلب پروژه‌ها به کار می‌رود، درب پیوت pivot نام دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با درب پیوت pivot آشنا کنیم و به بررسی کاربردها و مزایای استفاده از درب پیوت pivot بپردازیم؛ بنابراین، اگر شما نیز علاقه‌مندید تا در رابطه با این موضوع اطلاعاتی به دست آورید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

درب پیوت pivot چیست؟

درب پیوت pivot به درب لوکس گفته می‌شود که برخلاف درب‌های رایج، لولاها در قسمت بالایی و پایینی آن قرار گرفته‌اند و به همین منظور، بازو بسته کردن آن، کمی متفاوت از درب‌های قدیمی است. در صورتی که در طراحی درب‌های قدیمی و متداول که در اغلب خانه‌ها وجود دارد، لولاها در قسمت کناری آن تعبیه شده‌اند.

لولاهای به کار رفته در درب پیوت pivot یا درب محوری، تنها چند سانتی‌متر با چهارچوب این درب فاصله دارند. این دربها در سایزهای بزرگی طراحی و تولید می‌شوند و دارای چهارچوب‌هایی با استحکام بالا هستند تا بتواند براحتی وزن سنگین آن را تحمل کنند.

درب پیوت pivot یا درب محوری، بهدلیل نحوه قرارگیری خاص لولای آن، علاوه بر آن‌که بازشویی بیشتری نسبت به درب‌های قدیمی دارد، امکان بازشویی در جهت‌های داخلی و بیرونی را نیز فراهم می‌کند. به این صورت که مشتری، می‌تواند بههنگام سفارش درب پیوت pivot خود، یکی از جهت‌های داخلی، بیرونی یا هر دو جهت را انتخاب کند.

انتخاب درب پیوت pivot یا درب محوری، علاوه بر آن‌که جلوه‌ای زیبا به نمای ساختمان می‌بخشد، در محیط‌هایی که ابعاد چهارچوب درب ورودی لابی زیاد است، می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای درب‌های قدیمی باشد.

همان‌طور که می‌دانید درب‌های معمولی با استفاده از چند لولا به چهارچوب متصل می‌شوند و باز و بسته شدن این درب‌ها، از طریق این لولاها صورت می‌پذیرد. در فضاهایی که نیازی به درب‌های بزرگ نباشد، استفاده از درب‌های معمولی و لولایی ساده می‌تواند نیاز ما را برطرف نماید؛ اما هنگامی که قصد نصب درب‌های بزرگی مانند درب لابی هتل‌ها و... را داشته باشیم، می‌توانیم از درب‌ پیوت pivot استفاده نماییم. درب پیوت pivot که به آن درب لولامحوری نیز گفته می‌شود، حول محور وسطی که با استفاده از لولای پاشنه‌ای به زمین متصل شده است، می‌چرخد و از این رو، توان تحمل وزن بیشتری دارد. درب لولا پروانه‌ای و لولاپاشنه‌ای دیگر اسامی هستند که به درب پیوت pivot اطلاق می‌شوند. طراحی این نوع درب‌ها به شکلی است که می‌توانید آنها را در ابعاد سفارشی بسازید. باتوجه‌به ظاهر مدرن و ساختار خاص این نوع درب‌ها، امروزه استفاده از آنها در طراحی خانه‌های مینیمال متداول و رایج شده است. 




درب پیوت pivot


مکانیزم درب محوری یا درب پیوت pivot

مکانیزم درب محوری، متفاوت از درب‌های معمولی و قدیمی موجود است. از آن جایی که درب پیوت pivot وزن زیادی دارد ممکن است افراد نتوانند به حفظ تعادل آن اطمینان کنند و این پرسش برای آن‌ها مطرح شود که مکانیزم درب محوری چگونه است؟ با وجود قرار گرفتن لولا در قسمت بالایی و پایینی، درب پیوت pivot چگونه تعادل خود را حفظ می‌کند؟

مکانیزم درب محوری، همانگونهکه پیش از این یاد شد، برخلاف درب‌های متداول است که لولاها در قسمت کناری آن قرار گرفته‌اند. درب‌های محوری بهگونه‌ای طراحی شده‌اند که لولاها در نقطه پیوت یا محور که محلی برای چرخش درب هستند، با یک فاصله چند اینچی، در پاشنه درب قرار می‌گیرند.

نقطه‌ای که برای قرارگیری محور (pivot) مشخص می‌شود، باید بر اساس میزان وزن و ابعاد درب محوری، انتخاب شده باشد. در حالت عادی، پیوت یا محور باید با رعایت یک فاصله 25 تا 33 درصدی از لبه درب قرار گیرد.

حال می‌توان گفت مکانیزم درب محوری بهگونه‌ای است که باعث می‌شود درب، همیشه بالانس باشد و تعادل خود را براحتی حفظ کند. در این صورت، برای آن‌که درب محوری به آسانی باز شود، کافی است تا کمی فشار بر آن وارد شود. از آن جایی که لولاهای درب محوری در بالا و پایین آن قرار گرفته‌اند به نیروی کمتری برای باز شدن نیاز دارد.

کاربردهای درب‌های پیوت

درب‌های پیوت در طراحی بخش‌های داخلی و خارجی یک محیط، مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای گوناگونی دارد:

 درب ورودی خانه

استفاده از درب پیوت pivot یا درب محوری در محیط‌هایی قابلیت نصب دارد که باد، بارندگی و گردوخاک زیادی نداشته باشند. در غیر این صورت، نصب در ورودی خانه توصیه نمی‌شود.

 فضای داخلی

استفاده از درب‌های پیوت در فضای داخلی خانه‌هایی با طراحی مینیمال و ساده، ترکیبی بسیار چشم‌نواز ایجاد می‌کند. درب ورودی چوبی می‌توانند با ظاهر دیوار فضای داخلی هماهنگ و یکسان باشند. به خاطر داشته باشید که درب‌های پیوت، مناسب خانه‌های نوساز است و نباید در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار بگیرد.

 درب اتاق لباس

در طراحی مدرن و امروزی خانه‌ها بهجای استفاده از کمد دیواری‌های قدیمی، اتاقی را برای لباس طراحی می‌کنند. اگر درب اتاق لباس از نوع درب پیوت pivot باشد، جلوه‌ای زیبا به نمای اتاق می‌دهد.

 درب حمام

درب محوری برای درب حمام نیز کاربرد دارد. با وسیع‌تر شدن محیط حمام‌ها در طراحی‌های امروزی، فضای بیشتری نیز برای نصب درب پیوت یا درب محوری درنظرگرفته شده است. درب پیوت pivot شیشه‌ای مات، بهترین گزینه برای انتخاب درب حمام است.

مزایای درب پیوت pivot

• طراحی و ساختار منحصر به فرد درب پیوت pivot

اگر طراحی و ساختار کلی درب‌های پیوت را درنظر بگیرید، متوجه خواهید شد که بزرگی ابعاد آن نه تنها فضای داخلی محیط را اشغال نمی‌کند، بلکه در فضای محیط نیز صرفه‌جویی می‌شود. بهطور کلی، جلوه بخشیدن به نمای داخلی و صرفه‌جویی در آن از مزایای درب‌های پیوت به شمار می‌روند.

• قابلیت طراحی و اجرا درب پیوت pivot با ابعاد سفارشی و متریال دلخواه

یکی از مزایای درب‌های پیوت، قابلیت طراحی و اجرا با ابعاد سفارشی و متریال دلخواه است. درب‌های پیوت در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود، آن را در رنگ‌ها و جنس‌های مختلفی مانند چوب، فلز، سنگ و شیشه سفارش دهید.

• استفاده از درب پیوت pivot بهعنوان درب مخفی

درب پیوت را می‌توانید بهعنوان یک درب مخفی در طراحی فضای داخلی خود به کار ببرید. از آن جایی که هیچ اجباری برای ایجاد فضای خالی در قسمت بالا و پایین این درب بههنگام نصب وجود ندارد، براحتی می‌توانید بهعنوان یک درب مخفی از آن استفاده کنید.

این درب می‌تواند در رنگ‌های مختلف و حتی از جنس شیشه باشد. لازم به ذکر است علاوه بر آن‌که درب محوری بهصورت دستی باز می‌شود، می‌توان آن را به سیستم‌های خودکار و هوشمند نیز مجهز کرد.

• قابلیت چرخش درب پیوت pivot

درب پیوت pivot قابلیت آن را دارد که چرخشی معادل 0 تا 270 درجه داشته باشد. این قابلیت سبب می‌شود تا درب پیوت، میزان بازشویی بیشتری نسبت به درب‌های معمولی داشته باشد.

• عدم نیاز به چهارچوب درب پیوت pivot

درب‌های پیوت برای نصب، به چهارچوب نیاز ندارند. این ویژگی سبب می‌شود تا فضای داخلی، زیباتر و دلبازتر دیده شود.

• ایمنی و استحکام بالا درب پیوت pivot

اگرچه درب‌های پیوت، وزن بسیاری دارند و سنگین‌اند اما ایمنی و استحکام بسیار بالایی دارند؛ زیرا لولاهای دست‌ساز فلزی مستحکم در نصب آن به کار می‌رود.

• نصب آسان درب پیوت pivot

با وجود آن‌که درب‌های پیوت، سیستم منحصر به فردی دارند و با درب‌های قدیمی متفاوت‌اند اما نصب و اجرای آن بسیار ساده و راحت است. به خاطر داشته باشید که برای نصب از افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

• ایجاد فضایی مدرن و شیک درب پیوت pivot

درب پیوت یا درب محوری، ساختاری متفاوت از درب‌های رایج قدیمی دارد و نصب آن در یک محیط، باعث ایجاد فضایی مدرن و شیک می‌شود. به همین دلیل، امروزه استفاده از این درب‌ها در دکوراسیون مدرن، محبوبیت فراوانی پیدا کرده است.


درب پیوت pivot





قیمت درب پیوت pivot

رنج قیمت درب پیوت، ثابت نیست و قیمت‌های متفاوتی دارد. این درب‌ها بهصورت سفارشی در ابعادی بزرگ‌تر از حد استاندارد درب‌های عادی تولید می‌شوند. بنابراین، هرچه درب پیوت pivot بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

جنس نیز در تعیین قیمت این درب‌ها دخیل است. بهطورمعمول درب‌های پیوت از جنس شیشه سکوریت، چوب، سنگ و فلز ساخته می‌شوند. نوعی دیگر از این درب‌ها به‌صورت ضد سرقت طراحی می‌شوند که بهطورمعمول به فلز بیشتری نیاز دارند. پس نمی‌توان قیمت دقیقی برای درب‌های پیوت تعیین کرد. قیمت نهایی درب پیوت با درنظر گرفتن ابعاد و جنس متریال موردنظر درب، محاسبه می‌شود.

باتوجه‌به اینکه ساختار این درب‌ها و تجهیزات به‌کاررفته در آنها پرهزینه‌اند، قیمت درب پیوت pivot به نسبت درب‌های معمولی بیشتر است و در صورتی که علاقه‌مند به اجرای این نوع درب در منزل، ویلا و... خود باشید، می‌بایست بودجه بیشتری نسبت به درب‌های معمولی در نظر بگیرید. معمولاً هزینه نهایی این نوع درب‌ها به عواملی مانند متریال، طرح مدنظر و ابعاد پروژه شما بستگی دارد. 

مطالعه بیشتر: درب ورودی ساختمان کلاسیک

برای انتخاب درب پیوت pivot چه نکاتی را باید درنظر گرفت؟

پیش از سفارش درب پیوت pivot بهتر است نکاتی را درنظر بگیرید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. در مرحله نخست اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای بازو بسته شدن آزادانه درب پیوت pivot را در اختیار داشته باشید. سپس از زمان طراحی تا اجرای این درب‌ها نکات مهمی چون جنس درب، سیستم قفل و دستگیره را بررسی کنید. هم‌چنین توجه داشته باشید تا متریال به کار رفته در ساخت درب و نیز لولاهای آن از بهترین و مرغوب‌ترین متریال موجود باشند.

درب پیوت pivot و کاربرد آن

- صرفه‌جویی در فضای داخلی منازل، ویلاها، هتل‌ها و...

- قابلیت چرخش 0 تا 270 درجه‌ای

- عدم نیاز به نصب چهارچوب

- ظاهری مدرن و زیبا

- قابلیت بازشدن از هر دو طرف

- قابلیت سفارش درب پیوت pivot در ابعاد و طرح مدنظر

- استفاده از متریال موردنظر مشتری اعم از فلز، سنگ و شیشه

- قابلیت استفاده ترکیبی از متریال مذکور

از درب پیوت pivot می‌توان در فضاهای مختلفی مانند فضای داخلی منازل، درب ورودی خانه، درب حمام، درب اتاق لباس یا کلوزت روم و... استفاده کرد. 

اجرای درب پیوت pivot

حال که با جزئیات عملکرد درب پیوت pivot آشنا شدید، می‌توانید در مورد استفاده یا عدم استفاده از این نوع درب تصمیم بگیرید. در صورتی که علاقه‌مند به اجرای درب پیوت pivot در منزل، ویلا، محل کار و... خود هستید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط اجرای این نوع درب، با شماره‌های موجود بر روی وب‌سایت تماس حاصل فرمایید و از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان ما بهره‌مند شوید. 

سخن پایانی

درب پیوت pivot یا درب محوری، جزو آن دسته از درب‌های خاص و مدرن به شمار می‌رود که به مرور زمان جایگزین درب‌های رایج قدیمی می‌شود و در ابعاد بزرگ‌تر از حد معمول نیز قابل سفارش است. در این مقاله به شرح مکانیزم درب محوری و مزایای آن پرداختیم، با توجه به نکاتی که در این مبحث به آن پرداخته شد، انتخاب آن‌که درب پیوت را جایگزین درب‌های قدیمی کنید بهطور کامل به خواست و سلیقه شما بستگی دارد.

اگر قصد دارید از درب پیوت pivot در ساختمان خود استفاده کنید، نخست تمامی شرایط را درنظر بگیرید سپس برای طراحی و اجرای آن از اشخاصی کمک بگیرید که در این زمینه متخصص و حرفه‌ای هستند.

مطالعه بیشتر: کابینت کلاسیک

مقالات مشابه

محصول مشابه

دکوراسیون‌تان را همانگونه که در ذهن تصور می کنید با خدمات ما بسازید

VERGEUR WOOD CRAFTS