×

به اشتراک بگذارید

  • درب ورودی ساختمان مسکونی

زمانی که شما به یک ساختمان نگاه می‌کنید، اولین چیزی که ممکن است نظر شما را جلب کند، نما و ظاهر آن ساختمان و درب است. نمای ساختمان شامل بخش‌های مختلفی است که یکی از این بخش‌ها، درب ورودی ساختمان مسکونی است. درب ساختمان یکی از اجزای نما است که در زمان ورود به هر ساختمانی، به چشم می‌آید. درب ورودی ساختمان مسکونی، انواع مختلفی دارد و هیچگاه نمی‌توان از تاثیر آن در زیبایی و جذابیت نمای خارجی یک ساختمان چشم‌پوشی کرد. طراحان و معماران همواره توجه بسیاری بر طراحی درب ورودی ساختمان‌های مسکونی داشته و با دقت و حساسیت‌های خاصی، آن را طراحی یا انتخاب می‌کنند. با توجه به تاثیر و اهمیت درب ورودی ساختمان بر زیبایی ظاهری آن، در این مطلب سعی داریم به بررسی انواع درب‌های ساختمانی و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم، همچنین موارد مهم در انتخاب درب ورودی را به شما یادآور شویم:

درب ورودی ساختمان مسکونی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد

درب ورودی، به دلیل رفت و آمد بسیار و برخورد اشیا، همواره در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دارد؛ از این رو، اگر مقاومت کافی را نداشته باشد، پس از مدتی بر اثر رفت و آمد زیاد یا عوامل مختلف دیگر از بین می‌رود. پس در زمان انتخاب درب ورودی ساختمان مسکونی، این نکته را مورد توجه قرار داده و حتماً به مقاومت بالا و استحکام درب توجه نمایید.

درب ورودی ساختمان و درب لابی باید شکل متناسبی داشته و از نظر ظاهری متناسب با نما باشد

همانطور که گفته شد، درب ورودی یکی از اجزای جدانشدنی نمای هر ساختمانی است؛ از این رو، انتخاب درب با شکل و ظاهر متناسب اهمیت بالایی دارد. به عنوان مثال، در صورتی که نمای ساختمان شما کاملا مدرن است، شما اجازه نخواهید داشت یک درب با طراحی کلاسیک انتخاب کنید! توجه به طراحی و رنگ درب ورودی ساختمان مسکونی نیز اهمیت بالایی دارد که معماران و کارفرماها همواره در انتخاب درب باید به آن توجه کنند.

درب را متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب کنید

از ویژگی‌های یک درب ورودی خوب، متناسب بودن آن با شرایط آب و هوایی منطقه است. در واقع می‌توان گفت، پس از مقاومت و استحکام درب، متناسب بودن آن با شرایط آب و هوایی اهمیت بالایی دارد. در صورتی که درب شما مقاومت بالایی داشته باشد، اما با شرایط آب و هوایی منطقه هماهنگی نداشته باشد، احتمال خرابی و پوسیدگی آن وجود دارد. به عنوان مثال، اگر ساختمان شما در یک منطقه خشک و سردسیر ساخته می‌شود و برای آن به درب ورودی نیاز دارید، نسبت به زمانی که می‌خواهید برای ساختمان‌های واقع در مناطق خشک یک درب ورودی انتخاب کنید، باید ویژگی‌های متفاوتی را موردتوجه قرار دهید.

ضد سرقت بودن درب را مورد توجه قرار دهید

یکی از ویژگی‌های مهم درب‌ ورودی ساختمان، ضد سرقت بودن آن است. توجه به این ویژگی، به منظور تامین امنیت ساختمان اهمیت بالایی دارد. زمانی که شما یک درب ضد سرقت یا ایمن را انتخاب می‌کنید، امنیت ساختمان تامین شده و با توجه به استفاده از عایق‌های صوتی و حرارتی در فضای میانی درب‌های ضد سرقت، بسیاری از ویژگی‌های مثبت دیگر نیز در درب ورودی ساختمان ورودی تامین می‌شود.

به ویژگی عایق صوتی و حرارتی نیز توجه کنید

ممکن است فکر کنید، تنها دیوارها و پنجره‌ها هستند که می‌توانند عایق صوتی و حرارتی باشد، اما درب‌ ورودی ساختمان مسکونی نیز می‌تواند از انتشار صدا به بیرون و یا نفوذ صداهای بیرون به داخل جلوگیری کند. البته توجه به ویژگی عایق صوتی و حرارتی در تمامی موارد نیاز نبوده و تنها در موارد خاصی باید موردتوجه قرار گیرد.

نکات مهمی که در انتخاب درب ورودی ساختمان مسکونی باید به آن توجه کرد

• سبک و طراحی ساختمان در انتخاب درب ورودی ساختمان مسکونی اهمیت بالایی دارد. به عبارت دیگر، بدون توجه به طراحی سبک ساختمان هرگز نمی‌توانید درب ورودی مناسبی را انتخاب کنید.

• زمانی که طول و عرض درب ورودی ساختمان مسکونی با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و ارتفاع درب بیشتر از بعد دیگر آن باشد، درب ورودی زیباتر جلوه می‌کند.

• با توجه به اینکه درب‌های ورودی همواره در معرض عوامل محیطی چون نور خورشید، رطوبت، گرما و سرما قرار دارند، مسئله دوام و مقاومت آن‌ها اهمیت بالایی دارد. از این رو، در هنگام انتخاب درب ورودی ساختمان مسکونی، بهتر است به مقاوم و عایق بودن و استحکام آن توجه شود.

• رنگ درب یکی از ویژگی‌هایی است که در هنگام انتخاب درب ورودی ساختمان باید به آن توجه کنید. به عنوان مثال، اگر ساختمان به سبک کلاسیک طراحی شده است، بهتر است از رنگ‌های متناسب با این سبک مانند رنگ قهوه‌ای و درب ورودی کلاسیک استفاده کنید.

• امروزه اغلب سرقت‌هایی که اتفاق می‌افتند، به دلیل درب‌های ورودی با ایمنی کم هستند؛ بنابراین انتخاب درب‌هایی با امنیت بالا اهمیت می‌یابد.

• درب ورودی عایق، به جهت هدر رفت انرژی و افزایش غیرمستقیم هزینه‌ها اهمیت بالایی دارد.



درب ورودی ساختمان مسکونی



انواع درب ورودی ساختمان مسکونی کدامند؟

ورودی ساختمان مسکونی به عنوان یکی از ضروری‌ترین بخش‌های هر ساختمان، امنیت ساکنین ساختمان را تضمین می‌کند. این درب، در مدل‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که طراحان، معماران و کارفرمایان می‌توانند بر حسب سلیقه و نیازهای خود یا عواملی چون مقاومت درب و زیبایی آن، هر یک از آن‌ها را برای ساختمان خود انتخاب کنند:

درب چوبی

یکی از انواع درب‌هایی که از زمان‌های قدیم تا کنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، درب‌ از جنس چوب است. از ویژگی‌های مثبت این درب، می‌توان دسترسی آسان به متریال چوب را نام برد. همچنین این درب، زیبایی خاص و منحصر به فردی را به نمای خارجی ساختمان شما اضافه می‌کند. در بین ویژگی‌های مثبت، این درب‌ها، ویژگی‌های منفی چون عدم هماهنگی با برخی آب و هواها را دارند. همانطور که می‌دانید، درب چوبی در مجاورت با رطوبت ممکن است رطوبت را جذب کرده و موجب ایجاد مشکلاتی شود. از این رو، اگر بخش ورودی ساختمان شما همواره در معرض بارش برف و باران است، بهتر است از انتخاب درب‌های ورودی چوبی جلوگیری کنید.

درب شیشه‌ای

یکی دیگر از متریال‌هایی که می‌تواند در طراحی درب ورودی ساختمان مسکونی استفاده شود، شیشه است. بسته به سبک طراحی و نمای ساختمان، انتخاب درب‌های شیشه‌‌ای ممکن است برای ساختمان شما مناسب باشد. البته یک ویژگی مهم که در استفاده از درب‌های ورودی شیشه‌ای به عنوان درب اصلی ساختمان باید به آن توجه کرد، مسئله استحکام و حفظ حریم شخصی است. این درب‌ها معمولاً هزینه‌های نسبتاً بالایی داشته و به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند، دلیل این امر نیز وزن بالا و متریال خاص استفاده شده در این درب‌ها است.

درب استیل

یکی از درب‌هایی که امروزه به عنوان درب ورودی ساختمان مسکونی مورد توجه قرار گرفته‌اند و یک گزینه مناسب برای درب‌های خارجی و داخلی ساختمان محسوب می‌شوند، درب‌هایی از جنس استیل یا سایر فلزات هستند. در مورد جنس درب‌های ورودی، با توجه به عدم هماهنگی متریال چوب با همه آب و هواها، فلز جایگزین مناسبی برای چوب به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که نگهداری از درب‌های فلزی یا استیلی، آسان‌تر بوده و عمر این درب‌ها نیز بیشتر است. درب‌های استیلی و فلزی از امنیت بالایی برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها در مکان‌هایی که امنیت اهمیت بالایی دارد، توصیه می‌شود.

درب PVC

از دیگر درب‌های متداول در ساختمان‌سازی؛ می‌توان به درب‌های پی وی سی اشاره کرد. این درب‌ها که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار یافت می‌شوند، در برابر عوامل مختلفی چون موریانه، خوردگی و ساییدگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. درب‌های پی وی سی، وزن سبکی داشته و دوام بالایی دارند. همچنین ساخت و نصب این درب‌ها به آسانی انجام می‌گیرد. از این رو، بسیاری از کارفرمایان و معماران، این درب‌ها را به عنوان درب ورودی ساختمان مسکونی انتخاب می‌کنند. البته این درب‌ها، همانند درب فلزی در برابر آب و هوای مختلف مقاومت بالایی ندارند و به همین دلیل، بسیاری از افراد آن‌ها را به عنوان درب ورودی ساختمان مسکونی انتخاب نمی‌کنند.

درب آلومینیومی

اگر به دنبال یک گزینه مناسب برای درب ورودی ساختمان مسکونی هستید که در برابر آب و هوای مختلف مقاومت بالایی داشته باشد، درب آلومینیومی بهترین گزینه است. فلز آلومینیوم وزن کمی داشته و در دسته فلزات سبک قرار می‌گیرد. از آلومینیوم در تولید محصولات ساختمانی مختلفی مانند درب و پنجره استفاده می‌شود. درب‌های آلومینیومی به راحتی قابل دسترسی هستند. این درب‌ها به آسانی جابه‌جا شده و طول عمر بالایی دارند. همچنین در برابر نفوذ موریانه‌ها از مقاومت مناسبی برخودار هستند. درب‌های آلومینیومی در انواع مختلف کشویی یا لولایی تولید شده و ظاهر خوب و کارایی مناسب آن‌ها، موجب مورد توجه قرار گرفتن این درب‌ها شده است.



درب ورودی ساختمان مسکونی



نکته پایانی

درب ورودی به عنوان اولین بخش از ظاهر و نمای ساختمان، چه از نظر زیبایی ظاهری ساختمان و چه از نظر امنیت، اهمیت بالایی دارد. درب ورودی ساختمان مسکونی در انواع و جنس‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می‌شود، اما باید توجه کرد که هر دربی برای هر ساختمانی مناسب نیست! در این مطلب سعی کردیم به بررسی ویژگی‌های مهم این درب و نکاتی که در زمان خرید درب ورودی ساختمان مسکونی باید به آن توجه کنید، بپردازیم.

مقالات مشابه

محصول مشابه

دکوراسیون‌تان را همانگونه که در ذهن تصور می کنید با خدمات ما بسازید

VERGEUR WOOD CRAFTS