×

به اشتراک بگذارید

  • درب فریم لس

درب فریم لس چیست؟

در‌های فریم لس چوبی به در‌های گفته می‌شود که اصولاً بدون چهارچوب ساخته می‌شوند. این درب‌ در معماری امروز ساختمان‌ها چه برای ورودی‌های داخلی و چه ورودی‌های خارجی استفاده‌های بسیار زیادی دارند و بسیاری از افراد مایل‌اند این در‌ها را در معماری خانه‌های خود به کار ببرند.

درب‌های فریم لس چگونه نصب می‌شوند؟

اما پیش از آنکه به سراغ انواع درب‌های فریم لس و کاربرد آن‌ها در مکان‌های مختلف برویم نیاز است تا ساختار این درب را اول باهم بررسی کنیم.

به طور مثال باید این نکته را بدانیم که آنچه امروزه در طراحی معماری داخلی خانه‌ها از آن به عنوان درب‌های فریم لس نام برده می‌شود در واقع درب‌هایی هستند که چارچوب آن‌ها مخفی است و مانند در‌های سنتی ما نمی‌توانیم چارچوب درب را از خود آن تفکیک کنیم.

در طراحی درب داخلی فریم لس چارچوب درب به صورت توکار و درون دیوار طراحی می‌شود و به همین خاطر بسیاری از استادکاران یا معماران سنتی به این شکل از درب‌ها چارچوب مخفی هم می‌گویند.

در‌ب‌های فریم لس در خانه‌هایی که صاحبان آن‌ها قصد دارند طراحی منزل خود را با شیوه طراحی مینیمال انجام دهند بسیار کاربردی است چرا این درب‌ها به همراه چهارچوب‌ها و روکوب‌های آن موجب حفظ تعادل و شکل مینیمال طراحی خانه خواهد شد.

همچنین درب داخلی فریم لس که در ساختمان‌های اداری بسیار کاربردی است، امتیاز‌های ویژه‌ای برای کسب و کار‌هایی که به فضای بیشتر احتیاج دارند، به همراه دارد.

این درب‌ها می‌توانند فضا‌های بسیار بیشتری را در اختیار افراد قرار دهند و امکان ارتباط بخش‌های مختلف یک سازمان را هم با یکدیگر ساده‌تر کند.


درب فریم لس




نصب و جایگذاری درب داخلی فریم لس

اما نصب و جایگذاری این درب‌ها به همین سادگی نیست و بهتر است برای نصب آن‌ها روند مشخصی را به کار بگیریم تا بتوان به بهترین نحو این درب‌ها را نصب و جایگذاری کرد. بنابراین بهتر است این کار توسط یک متخصص انجام شود.

چه زمانی باید درب داخلی فریم لس را نصب کرد؟

بهترین زمانی که باید برای نصب فریم‌های درب فریم لس اقدام کرد، موقع نازک کاری دیوار‌های ساختمان است.

در واقع از آنجا که چهارچوب در‌های فریم لس که از جنس آلومینیوم است باید درون دیوار قرار بگیرد. بعد از آن که چهارچوب درون دیوار قرار گرفت باید با استفاده از سایر مصالحی مثل گچ پر شود و از دیدرس عموم خارج شود.

بنابراین بهترین زمان برای نصب این درب به صورت درون کار، در زمان نازک کاری ساختمان است.

طبیعی است که اگر پس از انجام نازک کاری ساختمان شما اقدام به نصب درب‌های فریم لس کنید قاعدتاً احتمالاً یک بار دیگر مجبور به طراحی چیدمان منزل یا محل کار خود خواهید شد چراکه به احتمال آسیب به درب‌ها بالا می‌رود.

البته نباید فراموش کرد که هنگام نصب درب‌های فریم لس داخلی باید آن‌ها را با استفاده از یک ساب فریم درون دیوار قرار داد تا مانع از ترک خوردن دیوار شود و ایستایی آن هم حفظ شود.

برای آشنایی با درب چوبی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

نصب درب فریم لس بعد از نازک کاری ساختمان ممکن است؟

اما سؤالی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید این است که آیا بعد از پایان نازک کاری ساختمان می‌توان درب فرم لس را در جای خود جایگذاری کرد؟

در پاسخ باید گفت اگر طراحان داخلی ساختمان هنگام نازک کاری اقدام به نصب این درب‌ها نکرده باشند تحت شرایط خاصی می‌توان فرآیند نصب کردن این درب‌ها را انجام داد.

در درجه اول باید توجه کرد در صورتی که اندازه دهانه دیوار به قدر کافی بزرگ باشد و بتوان با در نظر گرفتن ابعاد در‌ها، جا را برای جایگذاری آن‌ها مهیا کرد، می‌توان پس از نصب ساب فریم و بعد از آن نصب فریم، این کار را انجام داد.

در ساختمان‌هایی که مدت زیادی از ساخت آن‌ها می‌گذرد و چارچوب‌های در از جنس فلز هستند شما برای جایگذاری درب‌های فریم لس حتماً باید چارچوب‌های چوبی را بردارید و به جای آن ساب فریم یا قوطی آهنی مخصوص درب داخلی فریم لس را جایگذاری کنید.

بعد از این کار باید چهارچوب آلومینیومی در‌های فریم لس را نصب کنید و بعد با استفاده از مصالح مختلف روی آن را بپوشانید تا از معرض دید پنهان بماند.

چرا اجرا و تولید درب‌های فریم لس در دو مرحله انجام می‌گیرد؟

تفاوتی که درب فریم لس با سایر درب‌ها دارد این است که جنس آن‌ها معمولاً از مواد آسیب‌پذیرتر است و هنگام کار‌های بنایی ممکن است در اثر عوامل مختلف آسیب ببیند.

بنابراین نصب در‌های فریم لس به صورت دو مرحله‌ای یا دو فاز است و به همین دلیل در مرحله اول ساب فریم و فریم نصب می‌شوند و در مرحله دوم پس از آنکه ساب فریم و فریم در جای خود محکم شدند، روی آن را با استفاده از مصالح مختلف می‌پوشانند و بعد از آن اقدام به رگلاژ کردن درب‌ها می‌کنند.

درب‌های فریم لس خام یا بدون رنگ به چه در‌هایی گفته می‌شود؟

یکی از هدف‌هایی که درب‌های مخفی یا (Hideen Doors) برای آن ساخته شده است این است که معماران داخلی بتوانند یکپارچگی و هماهنگی لازم برای کل اجزای خانه را مهیا کنند و تفاوتی میان درب‌ها با دیوار‌های مناطق مختلف خانه وجود نداشته باشد.

به همین دلیل است که معمولاً در طراحی درب‌های خام یا بدون رنگ سعی می‌شود رنگ دیوار‌ها و رنگ درب‌ها را با هم یکسان کار کنند.

در بسیاری از پروژه‌ها کارفرما‌ها می‌خواهند درب فریم لس را به صورت خام و بدون رنگ خاصی تهیه کنند تا بتوانند بعد از رنگ‌آمیزی دیوار‌ها، رنگ درب‌ها را هم به همان رنگ درآورند.

چه رنگ‌هایی برای پوشش درب فریم لس خام استفاده می‌شود؟

رنگ‌هایی مانند رنگ‌های پلی اورتان و پلی استر خارجی بهترین رنگ‌هایی هستند که معمولاً در خانه‌های مختلف و اتاق‌های مسکونی که در آن‌ها درب‌های فریم لس به کار رفته است، برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود.

این دو رنگ از نظر کیفیت و همچنین میزان بهایی که باید برای آن‌ها بپردازید بسیار به صرفه هستند اما نباید فراموش کنید که رنگ پلی اورتان نسبت به رنگ پلی استر با سرعت بسیار بیشتری خشک می‌شود و باید در نوع و زمان استفاده از آن دقت کنید.

اما علاوه بر این دو رنگ پوشش‌ها و رنگ‌های مختلفی هم وجود دارد که کارفرما‌ها برای رنگ‌آمیزی دیوار‌ها و درب‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ پوشش‌هایی مثل میکروسنت به دلیل چسبندگی و مقاومت بالایی که دارند معمولاً توسط بسیاری از افراد به سایر انواع درب فریم لس ترجیح داده

درب فریم لس با روکش داخلی

می‌شوند اما نوع دیگری از در‌ب فریم لس وجود دارد که به درب‌های فریم لس با روکش طبیعی مشهور هستند.

روکش چوب طبیعی که در درب فریم لس به کار می‌رود به دلیل آن که بسیار زیبا بوده و رنگ‌پذیری آن هم نسبت به سایر انواع روکش‌ها در نوع خود بالاست، کاربرد‌های زیادی دارد.

در نجاری و درب‌سازی استفاده از روکش طبیعی چوب باعث کاهش مصرف و همچنین کاهش هزینه تمام شده درب‌ها می‌شود.

انواع روکش چوبی مصرفی از درخت‌هایی مثل بلوط، گردو، راش و سایر درختان تولید می‌شود.

البته نباید فراموش کرد که درب‌هایی که روکش چوبی دارند و بعد از آن که از کارخانه تولید درب چوبی خارج می‌شوند و به مرحله تولید می‌رسند، نیاز دارند تا رنگ‌آمیزی شوند تا هم ظاهر زیباتری پیدا کنند هم در برابر تغییرات دمایی مقاوم باشند و هم با دیوار‌ها و سایر اجزای خانه هماهنگی داشته باشند.

درب فریم لس ضد آب

درب‌های دیگری از نوع درب فریم لس وجود دارد که به درب فریم لس ضد آب معروف هستند.

در‌ب فریم لسی که از چوب ساخته می‌شود با توجه به اینکه در برابر تغییرات دمایی مثل تغییرات رطوبت هوا مقاومت زیادی ندارد، می‌تواند مشکل ساز باشد.

به ویژه در مناطقی که معمولاً رطوبت هوا در آنجا بالاست، درب‌های فریم چوبی ممکن است در اثر گذر زمان رطوبت را به خود جذب کنند و شکل آن‌ها تغییر کند.

به همین دلیل در تولید درب فریم لس ضد آب به جای آنکه از چوب‌های طبیعی که مستعد جذب کردن رطوبت به خود هستند، استفاده کنند، از چوب‌های دیگری تحت عنوان چوب‌های مهندسی مانند پلای وود کمک می‌گیرند.

آیا فقط قاب درب‌ها رطوبت را جذب می‌کند؟

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که این فقط قاب در‌ها نیست که می‌تواند رطوبت را به خود جذب کند و تغییر شکل دهد.

در‌هایی که چارچوب آن‌ها هم از جنس چوب است ممکن است به مرور زمان ریگلاژ خود را از دست بدهند و پس از آن تغییر شکل دهند.

بنابراین به جای آن که درب‌های چوبی را با روکش و چارچوب چوبی طراحی کنند درب‌ها را با روکش آلومینیومی و روکش دیگری از رنگ‌های آنادایز طراحی می‌کنند.

بنابراین در‌ب‌های فریم لس ضد آب برای کسانی کاربرد دارند که می‌خواهند عمر درب‌های‌شان زیاد باشد یا مناسب افرادی است که در مناطق مرطوب کشور زندگی می‌کنند.

بنابراین برای مکان‌هایی که به طور کلی دارای رطوبت هستند مثل درب حمام، درب دستشویی، درب استخر‌ها و ... بهتر است از درب داخلی فریم لس ضد آب استفاده کنید.

همچنین برای مکان‌هایی که رطوبت در آن‌ها زیاد است - مانند درب حمام‌ها- پیشنهاد می‌شود از درب‌هایی با روکش‌های pvc استفاده شود اما اگر می‌خواهید درب مورد نظر چوبی باشد می‌توانید آن را به صورت چوب سفارش دهید اما با استفاده از رنگ پلی اورتان ضد آب، سطح آن را بپوشانید تا از آسیب در امان بماند و به مرور زمان شکل خود را از دست ندهد.

صرفه‌جویی یا استفاده از چوب؟

بسیاری از کارفرما‌ها می‌خواهند به جای چارچوب‌های آلومینیومی، چهارچوب‌های چوبی را به کار ببرند چون معتقدند محل زندگی آن‌ها یا محل کارشان رطوبت زیادی ندارد و استفاده از چارچوب‌های چوبی نمی‌تواند هزینه‌های اضافی روی دستشان بگذارد.

بنابراین بسیاری از این افراد ترجیح می‌دهند هم از لحاظ هزینه صرفه‌جویی کنند و هم زیبایی منزل خود را با روکش‌ها و چارچوب‌های چوبی افزایش دهند.

به همین دلیل است که بسیاری برای چارچوب‌های درب‌های خود از چهارچوب چوبی استفاده می‌کنند چرا که چهارچوب چوبی خاصیت فرم‌پذیری بالایی دارد و می‌تواند شکل‌های مختلفی به خود بگیرد در حالیکه فریم‌های آلومینیومی چنین قابلیتی ندارند.

به همین دلیل بسیاری از افراد فریم آلومینیومی را به فریم چوبی ترجیح می‌دهند و همانطور که گفتیم چوب‌ها بافت طبیعی زنده و آسیب‌پذیر دارند و ممکن است به مرور زمان آسیب دیده و تغییر شکل دهند.

بنابراین بسیاری از افراد که نمی‌خواهند دوباره‌کاری کنند و متحمل هزینه‌های فراوانی شوند از فریم‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند که در مقابل دمای بالا و پایین شدید و همچنین پوسیدگی‌ها و ساییدگی‌های مختلف مقاوم هستند.


درب داخلی فریم لس چه ویژگی‌هایی دارند؟

بر اساس ویژگی‌های مختلفی که برای درب‌های فریم لس در نظر می‌گیرند می‌توان جزئیات طراحی آن‌ها را به دسته‌بندی مختلفی تقسیم کرد.

به طور مثال چهارچوب‌های این در‌ها که معمولاً از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود دارای قطر‌های مختلفی است که انواع ایرانی و خارجی آن‌ها در بازار موجود است.

ضخامت چارچوب‌های آلومینیومی از این جهت اهمیت دارد که طراحی آن‌ها باید مطابق با به روزترین استاندارد‌های جهان انجام شده باشد و کمترین کمترین یا کوچکترین ایراد در ساخت مقطع‌های آلومینیومی باعث می‌شود عملکرد درب‌های فریم لس با مشکل مواجه شود.

زیرا همانطور که می‌دانید این درب‌ها سیستمی متفاوت با درب‌های عادی دارند.

اندازه درب‌های فریم لس

به طور معمول درب‌های فریم لس ارتفاعشان بین دو متر و ۱۰ سانتی‌متر تا ۳ متر در نظر گرفته شده است. عرض درب‌ها هم بر اساس آن که مشتری چه نوع و اندازه‌ای را سفارش دهد از حدود ۷۰ سانتیمتر تا بیش از ۱۱۰ سانتیمتر قابل تغییر است.

نصب درب داخلی فریم لس

نصب در‌ب فریم لس داخلی بر خلاف درب‌های عادی از عهده هر کسی بر نمی‌آید و روند جایگذاری آن‌ها باید به دقت انجام شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که همه دیوار‌ها قابلیت جایگذاری در‌های بدون چهارچوب را ندارند.

به طور مثال حداقل ضخامت دیوار‌هایی که می‌توان در آن‌ها چهارچوب درب‌های فریم لس را جایگذاری کرد باید ۹ سانتی‌متر باشد.

در‌ب‌های چارچوب مخفی چرا متفاوت‌اند؟

درب‌های چارچوب مخفی که روکش پی وی سی دارند با انواع دیگر درب‌ها تفاوت دارند و همانطور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم روکش پی وی سی روکشی مقاوم است که از آن برای مکان‌های استفاده می‌شود که به طور مداوم در معرض رطوبت هستند.

اگرچه روکش‌های پی وی سی به اندازه روکش‌های چوبی زیبا نیستند اما چاره‌ای نداریم که برای مکان‌هایی مثل حمام و دستشویی و سایر مکان‌های مرطوب از روکش پی وی سی ستفاده کنیم.

اتصالات جانبی درب داخلی فریم لس

درب‌های فریم لس درب‌هایی به شدت حساس، ظریف و زیبا هستند بنابراین علاوه بر آن که باید در طراحی و تولید آن‌ها نهایت دقت به کار گرفته شود در طراحی اتصالات و جزئیات آن‌ها هم اجرا کردن همان حد از دقت ضروری است.

به طور مثال انتخاب دستگیره درب فریم لس، قفل و همچنین چفت و بست‌های این درب‌ها نیاز به تخصص و تجربه دارد.

نکته جالب درباره دستگیره‌های درب فریم لس این است که بعضی از آن‌ها با طراحی سه بعدی ساخته شده‌اند و توانایی چرخش ۳۶۰ درجه را دارند.

درب‌های شیشه‌ای چارچوب مخفی

در این نوع از درب‌ها به جای چوب که وسیله اصلی ساخت این در‌ها است، از انواع شیشه‌های سکوریت استفاده می‌شود که بیشتر مناسب فضا‌های اداری مدرن است.

وزن درب‌های شیشه چهارچوب مخفی بسیار بیشتر از درد‌های چوبی چهارچوب مخفی است و به همین دلیل میزان اتصالات و لوله‌هایی که برای فیکس کردن درب‌های شیشه‌ای به کار می‌رود همیشه بیشتر است.

مزیت درب فریم لس نسبت به درب سنتی

ممکن است بپرسید مزیت درب‌های فریم لس آلومینیوم یا چوبی نسبت به درب‌های سنتی که دارای چهارچوب‌های فرانسوی بودند چیست؟ آیا به هزینه‌کرد آن‌ها می‌ارزد؟

در پاسخ باید گفت این بسته به نوع نگاه شما دارد؛ اگر می‌خواهید یک طراحی مدرن را برای خانه یا محل کار خود هم در نظر بگیرید یکی از کار‌هایی که باید انجام دهید همسان‌سازی تمام اجزای خانه یا محیط کارتان با هم است.

متخصصان طراحی داخلی روز دنیا معتقدند یک محیط سربسته را نمی‌توان به خوبی دیزاین یا طراحی کرد مگر آن که تمام اجزای آن با هم در یک هماهنگی از پیش تعیین شده قرار داشته باشند.

بنابراین زمانی که شما می‌خواهید یک واحد تجاری یا یک واحد مسکونی را طراحی کنید یکی از مشکلاتی که ممکن است سر راه شما به وجود بیاید عدم تناسب طراحی درب‌ها و حتی پنجره‌ها با سایر اجزای خانه مثل دیوارهاست.

بنابراین دکوراسیون آشپزخانه مدرن به سمت فریم لس کردن درب‌های خانه‌ها یا واحد‌های تجاری رفتند چرا که می‌توان بدون کمترین آسیبی به منظره کلی دفتر یا منزل، درب‌ها را در داخل دیوار‌ها غرق کرد به طوری که کسی نتواند به راحتی آن‌ها را از هم تشخیص دهد.

جالب است بدانید اگر بر روی درب‌های فریم لس دسته‌های لولادار یا دستگیره‌ها نصب نشود، احتمال اینکه فردی بفهمد این درب قسمتی از دیوار نیست و یک جزء مجزاست، بسیار پایین است.

این درب‌ها علاوه بر زیبایی و تأثیری که در تکمیل معماری داخلی مدرن دارند بسیار بادوام‌تر و خوش ساخت‌تر هستند.

علاوه بر این اگر به طور مداوم به دنبال نمونه‌های طراحی مختلف می‌گردید و می‌خواهید منزل یا محل کارتان را بر اساس آخرین متد‌های طراحی روز دنیا دیزاین کنید، درب فریم لس در طراحی مینیمالیستی یکی از گزینه‌هایی است که احتمالاً بسیار نامش را شنیده‌اید.

درب فریم لس در محیط اداری

در محیط‌های اداری که طراحی هوشمندانه آن نقش مؤثری دارد و می‌تواند باعث بهبود کارکرد کارمندان مختلف شود، درب فریم لس از اهمیت بالایی برخوردار است.

پارتیشن‌های شیشه‌ای در محیط‌های اداری می‌توانند جای کمتری اشغال کنند و حتی امکان ارتباط گرفتن را برای افراد راحت‌تر کنند.

این نوع طراحی درب‌ها در محیط اداری بسیار مقرون به صرفه است و در عین زیبایی کمترین فضا را اشغال می‌کند.

پارتیشن‌های شیشه‌ای برای محیط‌های اداری انواع مختلفی دارند و بنا به سفارش مشتریان می‌توانند در رنگ‌های مختلفی تولید شوند. شیشه‌های شفاف و شیشه‌های مات دو نوع شیشه هستند که برای استفاده از پارتیشن‌ها یا درب‌های شیشه‌ای فریم لس در محیط اداری از آن‌ها استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

درب‌های فریم لس به درب‌های بدون چارچوبی گفته می‌شود که ما در طراحی خانه‌ها نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم.

چهارچوب این در‌ها به صورت توکار نصب می‌شود و تغییری در چیدمان کلی خانه‌ها به وجود نمی‌آورد.

نصب درب فریم لس کار هرکسی نیست و بهتر است توسط متخصص‌های آن انجام شود چرا که جنس درب فریم لس بسیار حساس است و اگر فرد تبحر کافی را نداشته باشد می‌تواند به آن ضربه بزند.

درب داخلی فریم لس فضای بیشتری را در اختیار افراد قرار می‌دهد و برخلاف استفاده از چهارچوب‌های سنتی، بخش بزرگی از حجم منزل را اشغال نخواهد کرد.

بهترین زمان برای نصب درب داخلی فریم لس بعد از نازک کاری دیوار‌های ساختمان است.

از آنجا که چارچوب درب داخلی فریم لس از آلومینیوم است باید آن‌ها را درون دیوار قرار داد و سپس با گچ و سیمان آن را از دید عموم خارج کرد.

در بسیاری از موارد افرادی که پس از نازک کاری ساختمان تصمیم به نصب درب داخلی فریم لس می‌گیرند، مجبور می‌شوند یک بار دیگر طراحی خانه خود را به هم بزنند و دوباره طراحی کنند.

درب‌های فریم لس انواع مختلفی دارند مثلاً درب فریم لس خام یا بدون رنگ به در‌هایی گفته می‌شود که به صورت خام به مشتری تحویل داده می‌شوند و مشتری می‌تواند بنا به دلخواه خود یا بر اساس طراحی ساختمان آن را رنگ‌آمیزی کند.

رنگ‌هایی مانند پلی اورتان و پلی استر دو رنگ معروفی هستند که برای رنگ کردن درب فریزر خام از آن‌ها استفاده می‌شود برای مکان‌هایی که به طور معمول در معرض رطوبت هستند و حتی برای مناطقی که منازل و دفتر‌های اداری آن در محیط‌های مرطوب قرار دارند درب فریم لس داخلس ضدآب انتخاب بسیار مناسبی است.

در‌های فریم لس ضد آب در مقابل رطوبت مقاومت بالایی دارند و تغییر شکل نمی‌دهند.

جالب است بدانید این فقط قاب در‌های معمولی نیستند که می‌توانند رطوبت را به خود جذب کنند بلکه چارچوب‌های آن‌ها اگر از نوع چوبی باشند هم می‌تواند جاذب رطوبت باشد.

بنابراین چهارچوب‌های آلومینیومی نیز برای درب داخلی فریم لس طراحی شده است تا به هیچ صورت رطوبت را جذب خود نکند.

استفاده از درب چوبی فریم لس علاوه بر آنکه هزینه بسیار کمتری دارد و مقرون به صرفه است، فضای کمتری را اشغال می‌کند.

برای آنکه بتوان درب فریم لس را در دیوار‌های مختلف جایگذاری کرد باید به این نکته توجه کرد که ضخامت دیوار نباید کمتر از ۹ سانتی‌متر باشد. ارتفاع درب فریم لس به طور معمول بین ۲ متر و ۱۰ سانتی‌متر تا ۳ متر در نظر گرفته شده است اما عرض آن‌ها ممکن است از ۷۰ سانتی‌متر تا بیش از ۱۱۰ سانتیمتر متغیر باشد.

مقالات مشابه

دکوراسیون‌تان را همانگونه که در ذهن تصور می کنید با خدمات ما بسازید

VERGEUR WOOD CRAFTS